SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to psychology - course description

General information
Course name Introduction to psychology
Course ID 14.4-WP-PSP-WPs
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Urszula Gembara
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólnej i teorii osobowości. Ma wiedzę o sytuacjach trudnych jednostki i  pomocy psychologicznej

Celem przedmiotu jest:

- opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej psychologii jako nauki,

- opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej funkcjonowania psychicznego człowieka w ujęciu koncepcji psychologicznych,

- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu pomocy psychologicznej,

-  zdobycie umiejętności wykorzystania i integrowania  zdobytej wiedzy do opisu i analizy sytuacji będących przyczyna trudnego położenia jednostki i grup ludzi.

 

Prerequisites

Student posiada ogólna wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Scope

Problematyka wykładu: Psychologia jako nauka, psychologia a pedagogika. Koncepcje psychologiczne człowieka -behawioralna, psychoanalityczna, poznawcza i humanistyczna oraz ich zastosowanie w pracy socjalnej. Osobowość, temperament i charakter, inteligencja i inne zdolności w świetle psychologii różnic indywidualnych.

Problematyka ćwiczeń: Procesy poznawcze w ujęciu psychologii poznawczej. Podstawy pomocy psychologicznej. Kryzys psychologiczny i zespół stresu pourazowego. Interwencja kryzysowa. Psychoterapia - kierunki i formy psychoterapii. Stres psychologiczny - wybrane koncepcje, radzenie sobie ze stresem.

Teaching methods

Wykład klasyczny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, praca w grupach na bazie literatury przedmiotu, samodzielna lektura prac z zakresu przedmiotu, dyskusja problemowa, metody aktywne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe w formie opisowej lub odpowiedź ustna.Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 50% punktów.

Egzamin: egzamin  w formie opisowej lub ustnej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej  50% punktów.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i egzaminu (50%).

Recommended reading

Strelau J., Doliński D. (2010) Psychologia akademicka .Podręcznik.(red.) t.1-2. Gdańsk, GWP

Further reading

1. Kozielecki J.(1998) Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, „Żak”

2.Wadeley A., Birch A., Malim T., (2000) Wprowadzenie do psychologii. Warszawa , PWN

3.Zimbardo P.G., Ruch F.L., (1997) Psychologia i życie. Warszawa, PWN

4.Gembara U., Creativity Training with the Use of Drawings in Counteracting Peer Rejection. W: Child of many Worlds: Focus on the Problem of Ethnic Minorities, 2014 / eds. Hanna Liberska, Marzanna Farnicka, Frankfurt am Main, s. 193--202, 2014.

inna literatura  ustalana przez prowadzącego

Notes


Modified by dr Urszula Gembara (last modification: 23-04-2022 20:11)