zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej;
przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka;
przekaz podstawowego języka opisu rozwoju i wychowania człowieka;
przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych;
rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.
Prerequisites
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej
Scope
Pedagogika jako nauka i jako refleksja nad wychowaniem, Pedagogika teoretyczna i praktyczna, Edukacja w perspektywie wertykalnej, Edukacja w perspektywie horyzontalnej, Wartości i cele edukacji ,Pedagogika modernistyczna i postmodernistyczna, Całościowe ujęcie edukacji - dziesięciościan edukacji /procesy składowe współczesnej edukacji,
Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki, Fazy rozwoju współczesnej nauki o wychowaniu, Zasady myślenia i działania pedagogicznego, Wychowanie jako wywieranie pedagogicznego wpływu, Wychowanie w ramach nauki i teorii.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Zaliczenie wykładu: formą zaliczenia wykładu jest zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia wykładu jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.
Recommended reading
Adamski F. (red.),Człowiek – wychowanie - kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.