SylabUZ

Generate PDF for this page

Development and personality psychology - course description

General information
Course name Development and personality psychology
Course ID 14.4-WP-PSP-PsPO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Konrad Opaliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- poznanie aktualnego stanu wiedzy z obszaru psychologii rozwojowej - podstawowych pojęć oraz teorii z psychologii rozwojowej

- poznanie aktualnego stanu wiedzy z obszaru psychologii osobowości oraz kształtowanie podstawowych schematów myślenia o mechanizmach rozwoju osobowości.

Prerequisites

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu psychologii oraz biologicznych podstaw rozwoju i wychowania

Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy rozwoju i wychowania, Wprowadzenie do psychologii

Scope

Problematyka wykładów:

- Podstawowe pojęcia psychologii osobowości

- Metody badania osobowości

- Teorie osobowości w różnych koncepcjach psychologicznych - Freuda teoria osobowości – 5 modeli: dynamiczny, ekonomiczny, topograficzny, strukturalny, rozwojowy. Wybrane, współczesne przykłady adaptacji koncepcji psychodynamicznych.

- Osobowość jako końcowy produkt systemu nawyków a osobowość jako zbiór wzorców zachowania

- Teorie społecznego uczenia się jako poszerzenia paradygmatu behawioryzmu radykalnego: model wzajemnego determinizmu A.Bandury

- Koncepcja zachowania potencjalnego J.Rottera

- Zastosowanie teorii behawiorystycznej: modyfikacja zachowania

- Carla Rogersa teoria osobowości

- Osobowość a kontrola i samoregulacja

- Podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej

- Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych

- Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.

 

Problematyka ćwiczeń:

- Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem

- Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju emocjonalno-motywacyjnego

- Przywiązanie, empatia, role społeczne

- Wybrane teorie rozwoju osobowości

- Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego

- Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się, teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe

- Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego

- Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psychoseksualnym.

 

Teaching methods

Wykład, studium przypadku

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie pracy zaliczeniowej oraz aktywności w trakcie zajęć.

Praca zaliczeniowa jest oceniana na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - praca zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, student wykazuje własne przemyślenia i oceny

Ocena dobra - praca w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry

Ocena dostateczna - praca zasadniczo poprawna, występują nieliczne błędy merytoryczne

Ocena niedostateczna - praca zawierająca błędy merytoryczne, jest niezgodna z aktualnym stanem wiedzy, braki w wiadomościach koniecznych

 

Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z pytań zamkniętych i/lub otwartych. 

Egzamin pisemny jest oceniany na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - odpowiedź zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, brak błędów merytorycznych

Ocena dobra - odpowiedź w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry

Ocena dostateczna - odpowiedź zasadniczo poprawna, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, występują nieliczne błędy merytoryczne

Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Recommended reading

1. Oleś, P. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

2. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

3. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN.

4. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN.

5. Dumont, F. (2012). A History of Personality Psychology: Theory, Science and Research, form Hellenism to the Twenty-First Century. Cambridge.

6. Slater, A. (2017). An Introduction to Developmental Psychology. Wiley.

Further reading

1. Turner, S. J., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.
2. Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.
 

Notes


Modified by mgr Konrad Opaliński (last modification: 25-04-2022 10:49)