SylabUZ

Generate PDF for this page

Edukacja i profilaktyka zdrowotna - course description

General information
Course name Edukacja i profilaktyka zdrowotna
Course ID 05.9-WP-PSP-EPZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań oraz zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i  działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej

Scope

Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i młodych dorosłych
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne (bezpłodność, późne macierzyństwo)
Zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja, otyłość, diety)
Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia
Medycyna estetyczna i upiększanie ciała
Zdrowie odżywianie (slow food, fast food, GMO)
Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie
Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne młodych ludzi niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości
 

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi (uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego; ocenę wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 92 -100% = 5,0; 84 - 91% = 4,5; 76-83% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0) oraz ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć. Końcowa ocena z przedmiotu to ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

1.    Bishop G. Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 2000
2.    Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
3.    Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Impuls, Kraków 2006.
4.    Syrek E., Zdrowie w  aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000
5.    Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008
6.    Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa 2010

Further reading

1. Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.

2. Kuchcińska M., Kościńska E. (red.) Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010

 3. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000

4. Payne H.E., Lister C., West J.H., Bernhardt J.M. (2015), Behavioral Functionality of Mobile Apps in Health Interventions: A Systematic Review of the Literature, „JMIR mHealth uhealth” no. 3(1)

Notes


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 19-04-2022 10:23)