SylabUZ

Generate PDF for this page

Vocational Guidance - course description

General information
Course name Vocational Guidance
Course ID 05.9-WP-PSP-PZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Zdaniewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest poznanie przez studentów  systemu orientacji, poradnictwa  i doradztwa zawodowego w różnych okresach rozwoju zawodowego człowieka, a w szczególności zagadnienia startu zawodowego i jego uwarunkowań; poszerzenie wiedzy z zakresu instytucji działających w systemie poradnictwa zawodowego. Opanowanie przez studentów rozległych i różnorodnych treści, metod, form i środków oddziaływań informacyjno-wychowawczych, a także przygotowanie studentów do egzaminu poprzez omówienie wybranych zagadnień.

Prerequisites

Znajomość podstaw poradnictwa

Scope

Program ćwiczeń:

  1. Psychospołeczny rozwój człowieka
  2. Ubieganie się o pracę - Start zawodowy i jego uwarunkowania. Poznawanie kandydatów do pracy. Wprowadzanie do pracy, uwarunkowania powodzeń i niepowodzeń w pracy.
  3. Kwalifikacje pracownicze,
  4. Instytucje działające w systemie poradnictwa zawodowego,

  5. Człowiek w środowisku pracy.

Program wykładów:

  1. Poradnictwo zawodowe jako element edukacji całożyciowej,
  2. System orientacji i poradnictwa zawodowego w Polsce,
  3. Rozwój zawodowy człowieka – Profesjologia
  4. Zawodoznawstwo,
  5.  Doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy,
  6. Wypalenie zawodowe:
  7.  Zmęczenie, stres w pracy, wyuczona bezradność, choroby zawodowe.

 

Teaching methods

Klasyczna metoda pracy z książką, metoda warsztatowa, prezentacja, dyskusja grupowa,  wykład konwencjonalny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów:  Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane poprzez sprawdzenie wiedzy w formie egzaminu pisemnego. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy – min 60% poprawnych odpowiedzi. (94-100%=5.0, 85-93%=4.5, 76-84%=4.0, 68-75%=3.5, 60-67%=3.0; 0-59%=2.0;
Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach i oceny merytorycznej aktywności na ćwiczeniach oraz uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium - warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie pozytywnej oceny  – min 60% poprawnych odpowiedzi (progi j.w) . Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści merytorycznych, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań z zakresu orientacji  i poradnictwa zawodowego. 
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
 

Recommended reading


Esmund K., Pietrulewicz B., Poradnictwo zawodowe dla dorosłych, doradca zawodowy [w:] Pietrulewicz B. (red.), Całożyciowa edukacja zawodowa, Zielona Góra 1997.
Furmanek W., Zarys Humanistycznej Teorii Pracy, IBE, Warszawa 2006.
Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Impuls, Kraków 2005.
Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Ustawicznej.
Wołk Z., (2006)., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski: 
Holland J. L, Integrating Career Theory and Practice [w:] Handbook of Career Counseling Theory and Practice, Savickas M.L., Malsh W. B. (red.), Davies-Black Publishing, California 1996.

Further reading

Notes

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego


Modified by dr Marcin Szumigraj (last modification: 21-04-2022 20:17)