SylabUZ

Generate PDF for this page

Rudiments of Sociotherapy - course description

General information
Course name Rudiments of Sociotherapy
Course ID 05.6-WP-PSP-PSt
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Andrzej Zygadło
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania zajęć socjoterapeutycznych w korygowaniu lęku u dzieci, niepożądanych zachowań młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny.

Scope

Wykłady:

  • Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą.
  • Cele i zadania socjoterapii w obszarach: rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym.
  • Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Praca psycho-korekcyjna skierowana do dzieci i młodzieży w okresie dorastania, w celu eliminowania lub zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania.
  • Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki socjoterapeutycznej. 
  • Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych.
  • Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społeczne

Ćwiczenia:

  • Zastosowanie elementów socjoterapii w pracy z jednostką i grupą.

Teaching methods

Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne - inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • Zaliczenie wykładów: pisemne zaliczenie wykładów, kolokwium z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi. 
  • Zaliczenie z ćwiczeń: ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy 

Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
 

Recommended reading

Bernard H., MacKenzy K., (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk. 
Jagiełła J., (2007), Socjoterapia w szkole, Kraków. 
Molicka M.: Bajkoterapia M.: Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002. 
Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011. 
Sawicka J., (1999), (red.), Podstawy socjoterapii, Warszawa.
Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć. OPTA, Warszawa 1993.

Swan L. Alex, The Practice of Clinical Sociology and Sociotherapy, Schenkman Books, 1987.

Further reading

De Barbaro B. (red.) (1997), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków. 
Kozłowska A., (2007), Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa. 
Plopa M., (2005), Psychologia rodziny, Warszawa, ss.19-112 oraz ss 241-337.
Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002, CMPP-P.
 

Notes


Modified by dr Daria Zielińska-Pękał (last modification: 21-04-2022 23:25)