SylabUZ

Generate PDF for this page

Youth counselling - course description

General information
Course name Youth counselling
Course ID 05.9-WP-PSP- PoM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Utrwalenie wiedzy z zakresu komunikowania społecznego
Zgłębienie tematyki dotyczącej problemów młodzieży
Wypracowanie strategii radzenia w sytuacjach trudnych

Prerequisites

Teoria i praktyka poradnictwa, Komunikacja społeczna, pedagogika społeczna, wybrane zagadnienia problemów i kwestii społecznych, Poradnictwo rodzinne i seksualne.

Scope

  • Pojęcia definiujące poradnictwo wychowawcze;
  • Istota poradnictwa szkolnego;
  • Sposoby wsparcia dzieci z ADHD,
  • Relacje pomagania,
  • Sposoby pracy z klientem "niedobrowolnym" ,
  • Program terapeutyczno-edukacyjny dla adolescentów (na przykładzie Mission Possible);
  • Poradnictwo dla młodzieży w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach (techniki wyjątków, skalowanie, praca na zasobach),
  • Instytucjonalne poradnictwo dla młodzieży

Teaching methods

wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pogadanka, prelekcja, pokaz, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Kolokwium (test) (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)

Ocena końcowa jest oceną otrzymaną z laboratorium

Recommended reading

Kargulowa A,  O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004,
Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu pod red. Kargulowej, warszawa 2009,
Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Poznań 2000
Ratner H, George E, Iveson Ch, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu, Łódź 2017

Jong P, Kim Berg I, Rozmowy o rozwiązaniach, Kraków 2002

D.Tuohy, Dusza szkoły, Warszawa 2002,
Siarkiewicz E, Przysłonięte obszary poradnictwa, Zielona Góra 2010

F. Branrik, 1001 Solution-Focused Questions: Handbook for Solution-Focused Interviewing, WW Norton & Co; Edycja 2.; 2010

B.Furman, Mission Possible, Centre de psychothérapie stratégique, 2007

Further reading

Zielińska – Pękał D, Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra 2009
Podstawy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, pod red. A.Czerkawskiej, Wrocław 2009
E.Kennedy, S.C.Charles, Jak pomagać dobrą radą? Kraków 2004.

Notes


Modified by dr Daria Zielińska-Pękał (last modification: 21-04-2022 23:33)