SylabUZ

Generate PDF for this page

Methods and techniques of social research - course description

General information
Course name Methods and techniques of social research
Course ID 14.9-WP-PSP-MiTBS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu metod i technik badań pedagogicznych oraz ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych. 

 

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pracy socjalnej.

 

Scope

Wykład

Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.

Typy badań pedagogicznych.

Podejście pozytywistyczne, podejście interpretatywne, model badań ilościowych, model badań jakościowych.

Metoda, technika, narzędzie badawcze.

Wybrane metody w badaniach pedagogicznych – eksperyment pedagogiczny, metoda socjometryczna, studium przypadku, metoda biograficzna.

Dobór próby do badań.

Etyczne aspekty badań społecznych.

Laboratorium

Formułowanie, przedmiotu badań, celu badań i problemów badawczych.

Obserwacja - standaryzowana i niestandaryzowana.

Metoda sondażu diagnostycznego - technika ankiety i technika wywiadu.

Wywiady niestandaryzowane. 

Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. 

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.

Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

Wykład kończy się egzaminem. egzamin ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z egzaminu ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).

Laboratorium

Laboratorium z kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie trwania zajęć student będzie mógł uzyskać 100 punków – 40 punktów za aktywność na zajęciach, 60 punktów za przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z egzaminu (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.

Recommended reading

1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.

2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe: Metody i narzędzia. Warszawa 2012.

4. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.

Further reading

1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.

2. Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach społecznych, Warszawa 2008.

3. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia, Olsztyn 1999.

4. Nind M., CurtinA., Hall K., Research Methods for Pedagogy (Bloomsbury Research Methods for Education) Annotated Edition, Bloomsbury Academic 2016.

Notes


Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 12-04-2022 16:07)