SylabUZ
Course name | Methods and techniques of social research |
Course ID | 14.9-WP-PSP-MiTBS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Social work |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu metod i technik badań pedagogicznych oraz ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pracy socjalnej.
Wykład
Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.
Typy badań pedagogicznych.
Podejście pozytywistyczne, podejście interpretatywne, model badań ilościowych, model badań jakościowych.
Metoda, technika, narzędzie badawcze.
Wybrane metody w badaniach pedagogicznych – eksperyment pedagogiczny, metoda socjometryczna, studium przypadku, metoda biograficzna.
Dobór próby do badań.
Etyczne aspekty badań społecznych.
Laboratorium
Formułowanie, przedmiotu badań, celu badań i problemów badawczych.
Obserwacja - standaryzowana i niestandaryzowana.
Metoda sondażu diagnostycznego - technika ankiety i technika wywiadu.
Wywiady niestandaryzowane.
Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.
Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.
Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład
Wykład kończy się egzaminem. egzamin ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z egzaminu ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).
Laboratorium
Laboratorium z kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie trwania zajęć student będzie mógł uzyskać 100 punków – 40 punktów za aktywność na zajęciach, 60 punktów za przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z egzaminu (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.
1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.
2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe: Metody i narzędzia. Warszawa 2012.
4. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.
1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.
2. Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach społecznych, Warszawa 2008.
3. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia, Olsztyn 1999.
4. Nind M., CurtinA., Hall K., Research Methods for Pedagogy (Bloomsbury Research Methods for Education) Annotated Edition, Bloomsbury Academic 2016.
Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 12-04-2022 16:07)