SylabUZ

Generate PDF for this page

Man in the Workplace - course description

General information
Course name Man in the Workplace
Course ID 06.9-WM-BHP-D-25_19
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Occupational Health and Safety
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Aneta Klementowska
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problemami, z jakimi może spotkać się człowiek w przestrzeni pracy oraz kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

Prerequisites

Brak wymagań.

Scope

Wykłady:

W1: Praca zawodowa i jej znaczenie w życiu człowieka (praca zawodowa a życie prywatne – konflikt czasowy; obowiązki rodzicielskie).

W2: Systemowe ujęcie zakładu pracy (struktura zakładu; relacje formalne i nieformalne; stosunki społeczne w grupach pracowniczych). 

W3: Problemy wynikające z zarządzania zespołami pracowniczymi (przywódca/kierownik, lider, podwładny; autorytet przełożonego, style kierowania).

W4: Wielopokoleniowość na rynku pracy i w zakładach pracy (problemy dotyczące współdziałania, współpracy).

W5: Kultura osobista a kultura pracy; etyczne aspekty pracy zawodowej; zobowiązania moralne pracownika; podmiotowość pracownika w zakładzie pracy.

W6: Prakseologia (uwarunkowania skutecznego działania); postawy pracowników wobec innowacji. Pracownik wobec potrzeby dokształcania i doskonalenia zawodowego.

W7: Problemy zawodowe pracowników z niepełnosprawnościami.

Ćwiczenia:

C1: Komunikacja w zakładach pracy (werbalna i niewerbalna; wewnętrzna i zewnętrzna; pionowa, pozioma, ukośna; zasady formalnej i nieformalnej komunikacji ustnej i pisemnej; sztuka słuchania).

C2: Zarządzanie przestrzenią w zakładzie pracy a komunikacja pracownicza. 

C3: Nowe technologie informacyjne jako narzędzie komunikowania się w zakładzie pracy. 

C4: Wielokulturowość a komunikacja w zakładzie pracy.

C5-6: Wybrane problemy zakładu pracy (kontrola; oceny pracownicze; system nagród i kar; konflikty; niepowodzenia w pracy).

'C7: Zjawiska patologiczne w środowisku pracy (pracoholizm; dyskryminacja; wypalenie zawodowe; mobbing). 

Teaching methods

Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz.


Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia - projekt (praca pisemna, prezentacja), wystąpienie, aktywność na zajęciach


Wykład - kolokwium ustne lub pisemne (min. 51% na zaliczenie)


Ocena końcowa - średnia ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą (wykład - 50%, ćwiczenia - 50%)

Recommended reading

Karney J.E., Psychopedagogika pracy, Warszawa 2007.  

Klementowska A., Flaszyńska E., Rynek pracy a zmiany pokoleniowe (stan i prognozy), Zielona Góra 2018.

Klincewicz K. (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu – perspektywa pracownika. Raport z badań, Warszawa – Bydgoszcz 2013.

Mruk H. (red.), Komunikowanie się w biznesie, Poznań 2002.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 2006.

Wojtaś J. (red.), Społeczne konteksty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Legnica 2013.

Wojtaś J. (red.), Uwarunkowania aktywności edukacyjnej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Wybrane zagadnienia, Legnica 2011.

Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom 2009. 

Zdaniewicz M., Zarządzanie czasem wolnym w warunkach współczesnej cywilizacji, Zielona Góra 2016.

 

Further reading

Baron-Polańczyk E., A. Klementowska, Od „rynku pracodawcy” do „rynku pracownika” – zawody deficytowe w ujęciu ogólnokrajowym i regionalnym, „Społeczności lokalne. Studia interdyscyplinarne” 2018, nr 2.

Baron-Polańczyk E.,  Klementowska A. (red.), Wyzwania i dylematy edukacyjno-zawodowe, tom 1-7, Zielona Góra 2014-2021.

Czapka M. (red.), Psychospołeczne i pedagogiczne uwarunkowania pracy, Bytom 2005.

Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2002.

Klementowska A., Pietrulewicz B. (red.), Edukacja i praca w procesie rozwoju zawodowego, Zielona Góra 2017.

McKenna E., Beech N., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa 1997.

Patalas-Maliszewska J., Modele referencyjne zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Warszawa 2019.

Pietrulewicz B., Paszkowicz M.A. (red.), Wybrane zagadnienia aktywności zawodowej człowieka na rynku pracy, Zielona Góra 2015.

Plewka Cz. (red.), Wybrane aspekty dotyczące człowieka współczesnej cywilizacji, Koszalin 2017.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Kraków 1998.

„Problemy Profesjologii” – półrocznik

Szydlik-Leszczyńska A., Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy. Wybrane uwarunkowania, Warszawa 2012.

Wołk Z., Kultura pracy, Sulechów 2000.

 

Notes


Modified by dr Aneta Klementowska (last modification: 06-04-2022 18:31)