SylabUZ
Course name | Professiology |
Course ID | 06.9-WM-BHP-D-26_19 |
Faculty | Faculty of Mechanical Engineering |
Field of study | Occupational Health and Safety |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami rozwoju zawodowego, instytucjami wsparcia oraz kształtowanie umiejętności planowania rozwoju zawodowego własnego i innych (na
różnych etapach kariery zawodowej).
Brak wymagań.
Wykłady:
W1-2: Profesjologia jako nauka o rozwoju zawodowym człowieka – ogólne i szczegółowe teorie rozwoju zawodowego. Charakterystyczne cechy profesjologii – współpraca z innymi naukami.
W3: Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania rozwoju zawodowego.
W4: Proces rozwoju zawodowego. Szczegółowa charakterystyka poszczególnych okresów rozwoju zawodowego człowieka.
W5-6: Możliwości rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami.
W7: Wyniki rozwoju zawodowego i ich charakterystyka.
Ćwiczenia:
C1-2: Wspomaganie rozwoju zawodowego człowieka (orientacja zawodowa; doradztwo i poradnictwo zawodowe; pośrednictwo pracy).
C3: Instytucje wspierające na poszczególnych etapach rozwoju zawodowego (edukacyjne i pozaedukacyjne).
C4-5: Rozwój zawodowy a kariera zawodowa pracowników służb BHP.
C6-7: Możliwości rozwoju zawodowego osób dorosłych w wybranych grupach zawodowych.
Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz.
Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia - projekt (praca pisemna, prezentacja), wystąpienie, aktywność na zajęciach
Wykład - kolokwium ustne lub pisemne (min. 51% na zaliczenie)
Ocena końcowa - średnia ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą (wykład - 50%, ćwiczenia - 50%)
Czarnecki K.M., Profesjologia - nauka o profesjonalnym rozwoju człowieka, Wyd. II, Sosnowiec 2016.
Czarnecki K.M., Profesjologia - nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Sosnowiec 2010.
Korcz I., Pietrulewicz B., Kariera zawodowa, Zielona Góra 2003.
Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Warszawa 2007.
Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.
Plewka Cz., Człowiek w całożyciowym rozwoju zawodowym, Koszalin 2016.
Plewka Cz., Kierowanie własnym rozwojem zawodowym. Studium teoretyczne i egzemplikacje praktyczne, Koszalin 2016.
Podoska-Filipowicz, Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2000.
Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom 2009.
"Problemy Profesjologii" - półrocznik
Czarnecki K., Pietrulewicz B., Kowolik P. (red.), Nowy leksykon profesjologiczny, Sosnowiec 2017.
Czarnecki K.M, Podstawy psychologii pracy dla studentów wyższych szkół zawodowych, Kraków 2001.
Gerlach R. (red.), Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych. Wyzwania-szanse-zagrożenia, Bydgoszcz 2007.
Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy, Radom 2004.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Poradnictwo zawodowe 4.0. Innowacyjne praktyki na rzecz nowych umiejętności, "Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy
Zawodowego", 2018 nr 60.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej - Departament Rynku Pracy, "Zeszyty Metodyczne Pośrednika Pracy".
"Edukacja Dorosłych" – półrocznik.
Modified by dr Aneta Klementowska (last modification: 06-04-2022 18:36)