SylabUZ

Generate PDF for this page

Andragogy and Problems of Professional Development of OHS Services - course description

General information
Course name Andragogy and Problems of Professional Development of OHS Services
Course ID 06.9-WM-BHP-D-27_19
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Occupational Health and Safety
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
  • dr Aneta Klementowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą i założeniami edukacji dorosłych oraz kształtowanie umiejętności w zakresie odpowiedniego doboru ofert edukacyjnych (na rynku lokalnym, krajowym i międzynarodowym) na różnych etapach kariery zawodowej pracowników służby BHP.

Prerequisites

Brak wymagań.

Scope

Wykłady:

W1: Edukacja permanentna, jako proces całożyciowy (w tym system pojęciowy andragogiki).

W4: Edukacja dorosłych w Unii Europejskiej (wybrane zagadnienia). 

W2-3: Specyfika procesu nauczania dorosłych. Współczesne znaczenie kształcenia ustawicznego wśród pracowników służby BHP.

W5: Charakterystyka ucznia dorosłego oraz metody pracy z osobą dorosłą.

W6: Kształcenie osób dorosłych w formach szkolnych (na etapie szkoły branżowej, średniej, wyższej).

W7: Klasyfikacja organizatorów pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych. 

Ćwiczenia:

C1: Analiza sytuacji na polskim rynku pracy - zawody nadwyżkowe, w równowadze, deficytowe. Prognozy zapotrzebowania na zawody (tzw. zawody "przyszłości").

C2: Rynek edukacyjny osób dorosłych w Polsce (analiza przykładowych ofert na poszczególnych etapach kształcenia). Zgodność ofert edukacyjnych z potrzebami rynku pracy. Formy wsparcia edukacji dorosłych (w tym możliwości uzyskania dofinansowania np. z Funduszu Pracy, Krajowego Funduszu Szkoleniowego, środków unijnych).

C3: Role zawodowe na rynku usług kształcenia zawodowego np. trener, coach, asesor kompetencji, konsultant, menedżer projektów szkoleniowych, projektant procesów rozwojowych, mentor kształcenia ustawicznego.

C4: Edukacja kulturowa ludzi dorosłych, edukacja osób „Trzeciego Wieku” (przykładowe formy realizacji, instytucje). 

C5: Edukacja i integracja społeczno-zawodowa dorosłych osób z niepełnosprawnościami. 

C6: Formy szkolne i pozaszkolne edukacji zawodowej dorosłych w zakresie BHP (na krajowym i międzynarodowym rynku edukacyjnym).

C7: Doskonalenie zawodowe pracowników służby BHP w ujęciu lokalnym (oferty edukacyjne, możliwości rozwoju zawodowego, kariera zawodowa w służbach BHP).

Teaching methods

Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz.


Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia - projekt (praca pisemna, prezentacja), wystąpienie, aktywność na zajęciach


Wykład - kolokwium ustne lub pisemne (min. 51% na zaliczenie)


Ocena końcowa - średnia ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą (wykład - 50%, ćwiczenia - 50%)

Recommended reading

Aleksander T, Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom-Kraków 2009.

Berezka A., Rola kształcenia ustawicznego w realizacji wyzwań Unii Europejskiej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk
Ekonomicznych i Zarządzania" 2013, nr 33, t. 2.

Fabiś A. (red.), Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Andragogika jako przedmiot akademicki, Mysłowice-Zakopane 2004.

Gerlach R., Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych. Wyzwania-szanse-zagrożenia, Bydgoszcz 2007.

Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych, Poznań 2003.

Komisja Europejska, Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego, Bruksela 2000.

Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Warszawa 2007.

Luber D., Uczeń dorosły jako podmiot edukacji i wychowania, „Nauczyciel i Szkoła” 2009, nr 1-2 (42-43).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U z dnia 19 lutego 2019, poz. 316).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r.w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z dnia 8 kwietnia 2019, poz 652).

Rozporządzenie Ministra Gospodarki I Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 180 poz. 1860) z późniejszymi
zmianami.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania
(Dz.U. poz. 1145).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z dnia 16
sierpnia 2019, poz. 1536).

Wach K., Europejski rynek pracy, Kraków 2007.

 

Further reading

Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji dla XXI wieku, red. J. Delors, Radom 1998.

Karaś S., Dydaktyka oświaty pozaszkolnej, Warszawa-Radom 1995.

Kozerska A., Proces samokształcenia w ujęciu W. Okińskiego , "Edukacja Ustawiczna Dorosłych" 2010, nr 3.

Maniak G., Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" 2015, nr 2014.

Nowacki T.W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, Warszawa 2004.

Nyczkało N.G., Szlosek F., Kształcenie zawodowe w Polsce i Ukrainie – na tle przemian, Warszawa – Radom 2008, Część I: Kształcenie zawodowe w Polsce w kontekście reform edukacyjnych.

Piwowarski R. (red.),Oświata dorosłych, nowe uwarunkowania i wyzwania, Warszawa 1998.

Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, Warszawa 1991.

Solarczyk-Ambrozik E., Przyszczypkowski K. (red.), Oświata Dorosłych, Poznań-Toruń 1999.

Skrzypczak J., Aleksander T., Edukacja ustawiczna w zmieniającej się sytuacji edukacyjnej (wybrane problemy), Poznań 1998.

Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.

Notes


Modified by dr Aneta Klementowska (last modification: 06-04-2022 18:23)