SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychosocial Problems of Education and Professional Development - course description

General information
Course name Psychosocial Problems of Education and Professional Development
Course ID 06.9-WM-BHP-D-28_19
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Occupational Health and Safety
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
  • dr Aneta Klementowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problemami psychospołecznymi, które mogą zaburzać proces kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz kształtowanie umiejętności planowania i realizacji zadań edukacyjnych przy jednoczesnej minimalizacji pojawiających się zagrożeń psychospołecznych.

Prerequisites

Brak wymagań.

Scope

Wykłady:

W1-2: Psychologiczne mechanizmy zachowania człowieka w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego.

W3: Motywy osób dorosłych do dalszej edukacji.

W4-6: Wybrane problemy psychospołeczne w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego: 1) sprzeczne wymagania i brak jasności co do pełnionej roli ucznia dorosłego; 2) brak możliwości podejmowania decyzji, które mają wpływ na edukację zawodową pracownika oraz brak wpływu na sposób realizacji zadań edukacyjnych; 3) niewłaściwa organizacja zajęć edukacyjnych (np. czas, miejsce); 4) trudne lub niewłaściwe warunki, w których odbywają się zajęcia; 5) utrudniona komunikacja z nauczycielami/wykładowcami/uczestnikami zajęć (w tym niewłaściwa atmosfera i relacje interpersonalne); 6) ograniczenie lub brak wsparcia ze strony: członków rodziny, pracodawcy, organizatorów procesu edukacyjnego.

W7: Następstwa problemów psychospołecznych (np. stres, depresja, wypalenie). 

Ćwiczenia:

C1-2: Diagnoza ucznia dorosłego (w tym sposobu przyswajania wiedzy, zaburzeń w możliwościach przyswajania wiedzy, stylów uczenia się).

C3: Nowe sposoby kształcenia i doskonalenia zawodowego osób dorosłych.

C4: Edukacja dorosłych a życie rodzinne.

C5: Kształcenie i doskonalenie a obciążenie pracą zawodową.

C6: Dostęp do materiałów edukacyjnych, w tym nowoczesnych technologii.

C7: Sytuacja finansowa a możliwości kształcenia i doskonalenia zawodowego (możliwości pozyskania dofinansowania).

 

  

Teaching methods

Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz.


Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia - projekt (praca pisemna, prezentacja), wystąpienie, aktywność na zajęciach


Wykład - kolokwium ustne lub pisemne (min. 51% na zaliczenie)


Ocena końcowa - średnia ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą (wykład - 50%, ćwiczenia - 50%)
 

Recommended reading

Aleksander T. (red.), Środowiska wychowawcze i edukacja dorosłych w dobie przemian, Kraków 2003.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa 2000.

Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych, Poznań 2003.

Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 2000.

Kucharska A., Śmierciak Ł., Zagrożenia psychospołeczne. Poradnik dla pracodawców i pracowników służby BHP, Warszawa 2015.

Mikołajczyk K., Nowe trendy w kształceniu dorosłych, file:///C:/Users/AK/Desktop/Zalacznik_nr_4_Nowe_trendy_w_ksztalceniu_doroslych.pdf (12.04.2020).

Pervin L.A., Psychologia osobowości, przekł. A. Orski, Gdańsk 2002.

Strelau J., (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki, tom 2, Psychologia ogólna,Gdańsk 2004.

Zimbardo P.G., Johnson R.J., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się, t. 2, Warszawa 2010.

 

Further reading

Gasiul H., Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje, Warszawa 2006.

Karaś S., Dydaktyka oświaty pozaszkolnej, Warszawa-Radom 1995.

Karney J.E., Psychopedagogika pracy, Warszawa 2007.

Skrzypczak J., Aleksander T., Edukacja ustawiczna w zmieniającej się sytuacji edukacyjnej (wybrane problemy), Poznań 1998.

Światowa Organizacja Zdrowia, Zagrożenia psychospołeczne w środowisku pracy, tłum. K. Orlak, Warszawa 2013, https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/73444/Stres_Zagrozenia_psychospołeczne.pdf (22.03.2020).

Zagrożenia psychospołeczne i stres w pracy, https://osha.europa.eu/pl/themes/psychosocial-risks-and-stress (25.04.2020).

Notes


Modified by dr inż. Tomasz Belica (last modification: 01-04-2022 11:39)