SylabUZ

Generate PDF for this page

Wspomaganie rozwoju dziecka - course description

General information
Course name Wspomaganie rozwoju dziecka
Course ID 05.9-WP-PEDD-WRDz
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Available in specialities Protective and educational pedagogy and prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wyjaśniających istotę wspomagania rozwoju dziecka oraz wyznaczników pedagogicznego działania o charakterze wspomagania rozwoju. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju z wykorzytsaniem odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność wyposażenia wychowanków w umiejętność współpracy jako umiejętności składającej się na kompetencje społeczne.    

Prerequisites

Znajomość psychologii rozwoju dziecka, a także zasad funkcjonowania instytucji opiekuńczych oraz edukacyjnych.  

Scope

Wykłady

1) Egalitarny charakter wspomagania rozwoju dziecka. 2) Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. 3) Wyznaczniki działania o charakterze wspomagania rozwoju dziecka. 4) Wspieranie dziecka w procesie opanowania podstawowych kompetencji (zadań rozwojowych przypadających na okres dzieciństwa), w tym szczególnie umiejętności współpracy. 5) Układ czynników „ryzyka rozwoju” - możliwości przeciwdziałania nieprawidłowościom. 

Ćwiczenia

1) Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju dziecka.  2) Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. 3) Zadania jako środek diagnozowania oraz wspomagania rozwoju dziecka w sferze motorycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej. 4) Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. 5) Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju dzieci. 6) Wspomaganie kompetecji społecznych dzieci w zakresie umiejętności współpracy. 

Teaching methods

Wykłady - Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia - Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ćwiczenia

(1) projekt zajęć wspomagających rozwój u wychowanków umiejętności współpracy. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości wychowanków b) atrakcyjność zajęć  c) poprawność metodyczna; (2) Diagnoza strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka w wybranym zakresie. Kryteria oceny od 2-do 5 za: a) rzetelność diagnostyczna zadania  b) atrakcyjność zadnia c) znajomość prawidłowości psychologicznych dotyczących rozwoju dziecka, d) poprawność interpretacji;

Ocena z przedmiotu

Średnia arytmetyczna ocen z wykładu  i z ćwiczeń.

Recommended reading

 

  1. Gajewska G., Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009.
  2. Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, Sopot 2010.
  3. Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2012.
  4. Schaffer H.R., Psychologia dziecka, tłum. A. Wojciechowski, Warszawa 2009.

Further reading

  1. Bąbka J. Zachowania kooperacyjne u dzieci i młodzieży w sytuacjach zadaniowych. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności, Zielona Góra 2012. 
  2. Early support for a Child  with a Disability in the Polish and International perspective, red. J. Bąbka, A.I. Brzezińska, Toruń 2015.
  3. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
  4. Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, red. G. Kwaśniewska, Lublin 2007.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 25-04-2022 19:56)