SylabUZ

Generate PDF for this page

Methods and techniques of resocialization diagnosis - course description

General information
Course name Methods and techniques of resocialization diagnosis
Course ID 05.6-WP-PEDD-MTDR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Available in specialities Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Monika Kaczmarczyk
  • dr Artur Doliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studenta na temat metod i technik diagnozy resocjalizacyjnej, m.in. specyficznych trudności, dylematów i zasad diagnozowania w sytuacjach trudnych i problemowych, diagnozy pozytywnej, diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, diagnozy deficytów, diagnozy potencjałów, modeli diagnostycznych, diagnozy źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozy osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie, diagnozy kryminologicznej i możliwości praktycznego ich zastosowania.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii.

Scope

Wykłady

  1. Diagnoza w resocjalizacji - przedmiot, funkcje i cele.
  2. Definicje diagnozy – analiza założeń teoretycznych (specyfika, funkcje, przedmiot, uwarunkowania diagnozy w resocjalizacji)
  3. Metodologia procesu diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, diagnozy deficytów, diagnozy potencjałów, diagnozy źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozy osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie, diagnozy kryminologicznej.

 

 

Ćwiczenia

  1. Diagnosta – model wzorzec.
  2. Etapy, modele w diagnozie.
  3. Pozytywna diagnoza w resocjalizacji.
  4. Metaumiejetności i umiejętności specjalne w diagnozie resocjalizacyjnej.
  5. Dobór i zastosowanie metod i technik w diagnozie resocjalizacyjnej.
  6. Ewaluacja efektów diagnozy.

Teaching methods

Wykłady: wykład interakcyjny.

Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: Egzamin – testowa forma sprawdzenia wiedzy.

Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie z oceną – przygotowanie projektu diagnostycznego z uwzględnieniem aksjologicznych ram tego procesu w resocjalizacji.

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego.
Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Studenci z IOS zobowiązani są do kontaktu z prowadzącym zajęcia, uzupełnienia informacji, które omawiane są podczas zajęć oraz stworzenia prezentacji\opisu wybranych tematów problemowych.Dopuszczalna jest jedna nieobecność, każda kolejna powinna być konsultowana z prowadzącym zajęcia.

Recommended reading

  1. Urban B., Stanik J (2008) Resocjalizacja. Teoria i praktyka T1 i T2 Kraków
  2. Urban B., Stanik J (2008) Resocjalizacja. Teoria i praktyka T1 i T2 Kraków
  3. Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa

Further reading

  1. Bałandynowicz A. (2007), Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Kraków
  2. Machel H., (2007), Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków
  3. Pospiszyl K. (1998)., Resocjalizacja, Warszawa
  4. Souhami A., (2007) Transforming Youth Justice: Occupational Identity and Cultural Change, Cullompton

Notes


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 19-04-2022 10:44)