SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy - course description

General information
Course name Pedagogy
Course ID 05.0-WP-PEDD-PEDO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji pedagogicznych; profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki ogólnej; zapoznanie z dylematami współczesnej pedagogiki ogólnej; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych.

Prerequisites

brak

Scope

Wykłady

Powstanie i ewolucja tożsamości pedagogiki. Główne paradygmaty pedagogiki: źródła i główne założenia pedagogiki pozytywistycznej, humanistycznej i krytycznej. Pedagogika ogólna a praktyka edukacyjna. Studia nad językiem pedagogiki.

Ćwiczenia

Pedagogika jako dyscyplina naukowa. Cechy pedagogiki jako nauki. Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Źródła, typy i rozwój wiedzy pedagogicznej. Relacje między teorią a praktyką pedagogiczną.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny

Ćwiczenia – praca z tekstem, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Forma zaliczenia: egzamin. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego weryfikującego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi.

Ćwiczenia

Forma zaliczenia: kolokwium. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego weryfikującego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen uzyskanych na ćwiczeniach i wykładzie.

Recommended reading

  1. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  2. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  3. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  5. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, T. I, Toruń 2003.
  6. Sargent L.T., Ideology and Utopia, [w:] The Oxford Handbook of Political Ideologies, Freeden M., Sargent L.T., Stears M., Oxford 2013.

  7. Halpin D., Hope and Education, London-New York 2003.

  8. Kowalski M., Falcman D., Ideologie nauk społecznych - warianty interpretacyjne, Kraków 2012.

  9.  

    Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna - analizy i impresje, Kraków 2010.

Further reading

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Gnitecki J., red., Pedagogika jako formacja intelektualna refleksji we współczesnym dyskursie humanistycznym, Poznań 2005.
  3. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 25-04-2022 11:42)