SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogical diagnosis - course description

General information
Course name Pedagogical diagnosis
Course ID 05.5-WP-PEDD-DP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Available in specialities Pre-school and primary education
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • nabycie wiedzy na temat celów i zasad diagnozy pedagogicznej,
  • nabycie umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia badań służących diagnozie pedagogicznej.

Prerequisites

Student posada wiedzę na temat procesów rozwojowych człowieka, diagnostyki pedagogicznej oraz podstawową wiedzę na temat dysfunkcji rozwojowych, zdobytą w ramach studiów I stopnia na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Pedagogika specjalna", "Diagnoza pedagogiczna" oraz "Psychologia rozwoju człowieka". 

Scope

Tematyka ćwiczeń:

  • Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego.
  • Specyfika diagnozy pedagogicznej na tle innych diagnoz,
  • Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. 
  • Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej.
  • Podstawowe środowiska wychowawcze i ich charakterystyka.
  • Kontakt diagnostyczny, cechy kontaktu diagnostycznego, wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go.
  • Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie, diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie, diagnoza poziomu zaspokojenia potrzeb dziecka w rodzinie.
  • Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie.
  • Diagnoza sytuacji dziecka w szkole, diagnoza gotowości szkolnej dziecka oraz sytuacji społecznej w klasie szkolnej, diagnoza zachowania się dziecka w szkole.
  • Wzory narzędzi diagnostycznych. Analiza i interpretacja rysunków dzieci. Samodzielne konstruowanie narzędzi diagnostycznych.

Teaching methods

  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, metoda sytuacyjna, metoda projektów, praca indywidualna, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach, w tym prób diagnozowania z pomocą wybranych narzędzi diagnostycznych,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

  1. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
  2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna:  podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.
  3. Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.

Further reading

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
  3. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Gdańsk 1998.
  4. Wybrane narzędzia diagnozy funkcjonalnej.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 19-04-2022 20:32)