nabycie wiedzy na temat celów i zasad diagnozy pedagogicznej,
nabycie umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia badań służących diagnozie pedagogicznej.
Prerequisites
Student posada wiedzę na temat procesów rozwojowych człowieka, diagnostyki pedagogicznej oraz podstawową wiedzę na temat dysfunkcji rozwojowych, zdobytą w ramach studiów I stopnia na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Pedagogika specjalna", "Diagnoza pedagogiczna" oraz "Psychologia rozwoju człowieka".
Scope
Tematyka ćwiczeń:
Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego.
Specyfika diagnozy pedagogicznej na tle innych diagnoz,
Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna.
Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej.
Podstawowe środowiska wychowawcze i ich charakterystyka.
Kontakt diagnostyczny, cechy kontaktu diagnostycznego, wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go.
Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie, diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie, diagnoza poziomu zaspokojenia potrzeb dziecka w rodzinie.
Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie.
Diagnoza sytuacji dziecka w szkole, diagnoza gotowości szkolnej dziecka oraz sytuacji społecznej w klasie szkolnej, diagnoza zachowania się dziecka w szkole.
Wzory narzędzi diagnostycznych. Analiza i interpretacja rysunków dzieci. Samodzielne konstruowanie narzędzi diagnostycznych.
Teaching methods
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, metoda sytuacyjna, metoda projektów, praca indywidualna, praca w grupach.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach, w tym prób diagnozowania z pomocą wybranych narzędzi diagnostycznych,
pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Recommended reading
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.
Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.
Further reading
Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.