SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika mediów z metodyką - course description

General information
Course name Pedagogika mediów z metodyką
Course ID 05.5-WP-PEDD-PMZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Available in specialities Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu założeń pedagogiki medialnej. Poznanie znaczenia i zadań edukacji medialnej. Poznanie treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej. Poznanie współczesnych zagrożeń medialnych wynikających z niewłaściwego wykorzystania mediów przez dzieci i młodzież. Kształtowanie umiejętności projektowania oraz metodycznego przeprowadzenia warsztatów edukacyjno-wychowawczych w zakresie bezpiecznego posługiwania się technologia informacyjno-komunikacyjną. 

Prerequisites

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.

 

Scope

Problematyka konwersatorium

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Funkcje pedagogiki medialnej. Edukacja medialna – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Przegląd treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Problem zagrożeń medialnych wśród dzieci i młodzieży (szkodliwe treści, uzależnienia, cyberprzemoc, sexting). Przegląd stron internetowych poświęconych edukacji medialnej. Projektowanie i realizacja warsztatów edukacyjno-wychowawczych w zakresie prawidłowego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. 

Teaching methods

Wykład z prezentacją multimedialną, analiza tekstów z dyskusją, pokaz, projekt praktyczny, praca z książką, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia audytoryjne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz zaprojektowanego i przeprowadzonego warsztatu edukacyjno-wychowawczego dla uczniów w szkole.

Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa, 2003.
Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków, 2013.
Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa, 2007.

 

 

Further reading

Geisler M., Digitale Spiele in der Medienpädagogik, München, 2019.
Lenardon J., Zagrożenia w Internecie. Chroń swoje dziecko. Gliwice, 2007.
Ogonowska A., Uzależnienia medialne. Uwarunkowanie. leczenie, profilaktyka. Kraków, 2018.

 

Notes


Modified by dr Ewa Nowicka (last modification: 13-04-2022 19:33)