SylabUZ

Generate PDF for this page

Teorie kultury i animacji z metodyką - course description

General information
Course name Teorie kultury i animacji z metodyką
Course ID 14.7-WP-PEDD-TMAK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoriami kultury, jej składnikami, społecznymi i filozoficznymi uwarunkowaniami  wyodrębniania kultur i subkultur, ich typologicznym zróżnicowaniem, zapoznanie ze specyficznym językiem dyscyplinowym ujmującym zakres pojęciowości z różnych obszarów kultury i animacji. Zapoznanie studentów z genezą i obszarem definicyjnym animacji kultury oraz jej współczesnych kontekstów i przestrzeni praktyki społecznej. Wprowadzenie w wiedzę z zakresu procesów instytucjonalizacji kultury. Zintegrowanie wiedzy z trzech przedmiotów: teorii kultury i animacji, metodyki animacji kultury, instytucji kultury dla studentów, którzy nie odbyli kursu z tych przedmiotów na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Prerequisites

Przedmiot jest syntezą trzech przedmiotów: teorii kultury i animacji, metodyki animacji kultury oraz instytucji kultury i stanowi ścieżkę „b” dla studentów niebędących absolwentami animacji kultury.

Scope

Wykłady

  1. Geneza i eksplikacja pojęcia animacja kultury.
  2. Role społeczno-zawodowe animatorów kultury.
  3. Projektowanie działań animacyjnych w różnych środowiskach społecznych.
  4. Zasady, metody, formy i techniki pracy animatora w powiązaniu z różnymi strategiami animacji kultury.
  5. Uczestnicy działalności kulturalnej i animacyjnej.
  6. Specyfika, formy  i typologia amatorskiego ruchu artystycznego.
  7. Działalność imprezowa – klubowa i masowa, dobre praktyki.
  8. Instytucje animacji kultury i inne przestrzenie życia społecznego objęte działaniami animacyjnymi.
  9. Teorie kultury w różnym ujęciu dyscyplinowym: antropologicznym, socjologicznym, pedagogicznym, psychologicznym i filozoficznym.
  10. Szerokie i wąskie rozumienie kultury.
  11. Teorie wartości jako ramy strategii animacji kultury oraz strategii upowszechnienia kultury.
  12. Zagadnienie semiotyki w procesie społecznego komunikowania – tworzenia, przekazywania i odbierania treści kultury.
  13. Instytucje kultury jako formalna przestrzeń uczestnictwa w kulturze i działań animacyjnych.

Ćwiczenia

  1. Społeczne uczestnictwo w kulturze – jego uwarunkowania i korelaty.
  2. Problematyka czasu wolnego i jego konteksty a modelowanie projektów animacyjnych.
  3. Transmisja wzorów kultury w relacjach międzygeneracyjnych, instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych, profesjonalnych i amatorskich.
  4. Kultura wysoka i niska, elitarna i popularna, uniwersalna i lokalna, kontrkultura, subkultury i kultura alternatywna.
  5. Problematyka potrzeb kulturalnych.
  6. Geneza animacji kultury: pedagogika humanistyczna, postmodernizm, pedagogika społeczna.
  7. Monitorowanie i diagnozowanie lokalnych instytucji kultury w perspektywie funkcjonalnej, celowościowej i społecznej.

Teaching methods

Wykłady – metoda podająco-systematyzująca.

Ćwiczenia – prezentacja, dyskusja, warsztat, analiza przypadku

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi, warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie min. 55% punktów.

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczna ocen za aktywność na zajęciach i realizacji zadania praktycznego .

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bollhander R., Lütolf R., Soziokulturelle Animation 2.0: Die Bedeutung von Online-Communities für das Berufsfeld der Soziokulturellen Animation, 2012.

  2. Burszta W., Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
  3. Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.
  4. Kłoskowska A., red., Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: pojęcia i problemy kultury, Wrocław 1991 i następne.
  5. Kubinowski D., Lewartowicz U., Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej. Studia i szkice,, Kraków 2018.

Further reading

  1. Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.
  2. Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin 2001.

Notes


Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 07-04-2022 18:45)