SylabUZ

Generate PDF for this page

Resocialization Pedagogy - course description

General information
Course name Resocialization Pedagogy
Course ID 05.9-WP-PEDD-PEDR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Available in specialities Protective and educational pedagogy and prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie przez studentów problematyki nt. pedagogiki resocjalizacyjnej, jej istoty, zasad, metod, twórców oraz placówek realizujących cele resocjalizacji.
  • nabycie przez studentów umiejętności rozpoznania problemów wymagających oddziaływań resocjalizacyjnych, projektowania i realizowania oddziaływań w pracy resocjalizacyjnej z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi przejawiającymi różne rodzaje i stopnie niedostosowania społecznego.

 

Prerequisites

Student powinien posiadać wiedzę z pedagogiki, psychologii, niedostosowania społecznego oraz profilaktyki społecznej. 

 

 

Scope

Problematyka wykładu:

Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka: pojęcie, przedmiot zainteresowań, działy, cele, zadania, miejsce w systemie nauk.

 Norma i patologia w zachowaniu człowieka. Zjawiska patologii społecznej.

Modele osobowości a przystosowanie i nieprzystosowanie społeczne.

Koncepcje i modele resocjalizacji.

Diagnoza w resocjalizacji.

Strategie, zasady i fazy procesu resocjalizacji.

Systemy resocjalizacji (penitencjarne) w Polsce i na świecie.

Problematyka ćwiczeń:                            

Podstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej (norma, dewiacja, patologia, niedostosowanie (nieprzystosowanie) społeczne, zagrożenie niedostosowaniem, zaburzenia w zachowaniu, zachowania ryzykowne, wykolejenie, przestępczość, wychowanie, wychowanie resocjalizujące, socjalizacja, aspołeczność, destrukcja, demoralizacja, profilaktyka, resocjalizacja.

Przedstawiciele polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej.

Proces diagnostyczny w resocjalizacji – diagnoza przejawów niedostosowania społecznego, projektowanie oddziaływań.

Metody twórczej resocjalizacji. Prawne podstawy resocjalizacji; Instytucje wychowania resocjalizacyjnego.

Tworzenie klimatu placówki resocjalizującej.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją.

Ćwiczenia – praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja, rozwiązywanie zadań.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Ocena z egzaminu - egzamin pisemny, egzamin pisemny w formie testowej z pytaniami otwartymi lub egzamin ustny.

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w czasie semestru w poszczególnych kryteriach: aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, kolokwium, prezentacja metody twórczej resocjalizacji.

Ocena końcowa: 

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.   

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). 

Studenci którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

 

Recommended reading

1.     Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków 2014.

2.     Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.

3.     Urban B., Stanik J., M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

4.     Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

 

Further reading

1. Hueasmann L.R. and others., Stability of agression over time and generation, "Developmental Psychology" 1984, nr 20.

2. Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.

3. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.

4. Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003.

5.  Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.

Notes

 

 


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 11-04-2022 22:33)