SylabUZ
Course name | Resocialization Pedagogy |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-PEDR |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Available in specialities | Protective and educational pedagogy and prevention |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest:
Student powinien posiadać wiedzę z pedagogiki, psychologii, niedostosowania społecznego oraz profilaktyki społecznej.
Problematyka wykładu:
Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka: pojęcie, przedmiot zainteresowań, działy, cele, zadania, miejsce w systemie nauk.
Norma i patologia w zachowaniu człowieka. Zjawiska patologii społecznej.
Modele osobowości a przystosowanie i nieprzystosowanie społeczne.
Koncepcje i modele resocjalizacji.
Diagnoza w resocjalizacji.
Strategie, zasady i fazy procesu resocjalizacji.
Systemy resocjalizacji (penitencjarne) w Polsce i na świecie.
Problematyka ćwiczeń:
Podstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej (norma, dewiacja, patologia, niedostosowanie (nieprzystosowanie) społeczne, zagrożenie niedostosowaniem, zaburzenia w zachowaniu, zachowania ryzykowne, wykolejenie, przestępczość, wychowanie, wychowanie resocjalizujące, socjalizacja, aspołeczność, destrukcja, demoralizacja, profilaktyka, resocjalizacja.
Przedstawiciele polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej.
Proces diagnostyczny w resocjalizacji – diagnoza przejawów niedostosowania społecznego, projektowanie oddziaływań.
Metody twórczej resocjalizacji. Prawne podstawy resocjalizacji; Instytucje wychowania resocjalizacyjnego.
Tworzenie klimatu placówki resocjalizującej.
Wykłady – wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją.
Ćwiczenia – praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja, rozwiązywanie zadań.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady:
Ocena z egzaminu - egzamin pisemny, egzamin pisemny w formie testowej z pytaniami otwartymi lub egzamin ustny.
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w czasie semestru w poszczególnych kryteriach: aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, kolokwium, prezentacja metody twórczej resocjalizacji.
Ocena końcowa:
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą).
Studenci którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków 2014.
2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.
3. Urban B., Stanik J., M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.
4. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.
1. Hueasmann L.R. and others., Stability of agression over time and generation, "Developmental Psychology" 1984, nr 20.
2. Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.
3. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
4. Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003.
5. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.
Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 11-04-2022 22:33)