SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary trends in prevention and resocialization - course description

General information
Course name Contemporary trends in prevention and resocialization
Course ID 05.9-WP-PEDD-WTPR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 6
Available in specialities Protective and educational pedagogy and prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie wiedzy na temat przemian zachodzących we współczesnej resocjalizacji i profilaktyce.
  • poznanie i ocena  rozwiązań resocjalizacyjnych realizowanych w przeszłości oraz obecnie w wybranych krajach oraz w Polsce.
  • poznanie założeń i celów współczesnej resocjalizacji i profilaktyki, głównie w odniesieniu do dzieci i młodzieży.
  • dostrzeganie działań profilaktycznych realizowanych w środowisku oraz możliwość własnej aktywności w ich realizacji.

Prerequisites

Wiedza z zakresu niedostosowania społecznego, resocjalizacji i profilaktyki społecznej.

Scope

Problematyka wykładu:

Wyzwania współczesności w zakresie profilaktyki,  jej związek z innymi obszarami.

Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych lub innych zjawisk patologicznych (np. przemocy wobec dziecka, uzależnień).

Charakterystyka  systemów resocjalizacyjnych w wybranych krajach Unii Europejskiej i w Polsce.

Kierunki rozwoju (i zmian) systemów resocjalizacyjnych.

Tendencje zmian w resocjalizacji nieletnich w Polsce w Europie oraz ich uwarunkowania (ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich).

Oddziaływanie resocjalizacyjne w warunkach probacji: pojęcie probacji, praca kuratora rodzinnego jako przykład pracy z przypadkiem; mediacje – skuteczność prawidłowej komunikacji i jej zastosowania w rozwiązywaniu konfliktów.

 

Problematyka ćwiczeń:

Teoretyczne podstawy profilaktyki i działania profilaktyczne w środowisku lokalnym (analiza programów): np. wczesna profilaktyka krzywdzenia dzieci, zmiany prawne w słuchaniu nieletnich świadków.

 

Prezentacje wybranych programów ze stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz zapobiegania przestępczości i szerzenia profilaktyki społecznej (Patronat, Karan, Parpa, Monar, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych).  Projektowanie działań profilaktycznych z uwzględnieniem programów zawartych na stronie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Kierunki, przebieg i sens reformy resocjalizacji nieletnich.

Profilaktyka w środowisku lokalnym: świetlice socjoterapeutyczne, środowiskowe programy pedagogiczne – przemiany w planowaniu pracy profilaktycznej.

Teaching methods

Wykłady – wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – metoda projektów, dyskusja, rozwiązywanie zadań.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład:

Egzamin  pisemny lub egzamin testowy z pytaniami otwartymi. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie min. 60% punktów.  Ocenę końcową wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie według skali 94-100%=5,0, 85-93%=4,5, 76-84%=4,0, 68-75%=3,5, 60-67%= 3,0, 0-59%=2.

Ćwiczenia:

przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie, prace praktyczne, aktywność  na zajęciach.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen z ćwiczeń i wykładów.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

 

1. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.

2.  Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2003.

3. Sawicki k., Ćwikowski R. Chańko A. Dylematy i wyzwania współczesnej resocjalizacji. Białystok 2015.

4.  Śliwa S. Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Opole 2013.

5. Urban B, Stanik J.M., Pedagogika resocjalizacyjna, T. I-II, Warszawa 2007.  

Further reading

 

  1. Kalinowski M., Pełka M., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003.

  2. Konopczyński M., Rehabilitation pedagogy towards (re)socialization of youth in the „augmented reality”. Commentary on the phenomenon of empathy and aggression on the Internet. Resocjalizacja Polska. No 19 (2020).

  3. Kudlak G., Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju. Warszawa 2016.

  4. strony www: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, www: Ośrodek Rozwoju Edukacji

  5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 32, poz.228).

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 19-04-2022 12:33)