SylabUZ

Generate PDF for this page

Rudiments of Sociotherapy - course description

General information
Course name Rudiments of Sociotherapy
Course ID 05.6-WP-PEDD-PST
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Available in specialities Social assistance and sociotherapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Andrzej Zygadło
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- poznanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Poznanie sposobów zastosowania zajęć socjoterapeutycznych w korygowaniu nieprawidłowych postaw i zachowań społecznych dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania socjoterapii w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.

- opanowanie pogłębionej wiedzy na temat społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży, wiedzy na temat trudności rozwojowych dzieci i młodzieży;

- poznanie różnych sposobów funkcjonowania dzieci i młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych.

- zdobywanie i kształtowanie umiejętności doboru właściwych metod pracy z dziećmi i młodzieżą.

- ćwiczenie umiejętności pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami poprzez zajęcia socjoterapeutyczne. Rozwijanie umiejętności współpracy z innymi w procesie socjoterapeutycznym. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogika społeczna, psychologia rozwoju i zadań rozwojowych, socjologia rodziny.

 

Scope

Wykłady:

Prawidłowości rozwoju społecznego dzieci i młodzieży - różne ujęcia teoretyczne. Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym. Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie adolescencji, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania.

Ćwiczenia:

Podstawy komunikacji w pracy z drugim człowiekiem i grupą. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”, Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych. Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Wykorzystanie różnych metod pracy socjoterapeutycznej w kontakcie z różnymi grupami odbiorców. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.

Teaching methods

Wykłady – wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu z określonymi progami procentowymi (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena z przygotowania i prezentacji tematu eksperckiego (indywidualnie lub grupowo) (30%), ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy (projektów) zajęć socjoterapeutycznych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy (30%), praca pisemna (20%), ocena aktywności na zajęciach i udziału w dyskusjach (20%).

Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt działań terapeutycznych.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.

 

Recommended reading

 

  1. Grudziewska E., (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą, Warszawa 2019.
  2. Siroka E.K., Grundy D.E., Sociotherapy, Fideli Publishing, New York, 2010
  3. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2009.
  4. Lasota A., Franczyk J.L., Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza  metody pracy, Warszawa 2016.
  5. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
  6. Sawicka J., red., Podstawy socjoterapii, Warszawa1999.

Further reading

1.      Grudziewska E. (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć, Warszawa 2015. 

2.      Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.

3.      Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.

Notes


Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 19-04-2022 10:48)