SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory and practice of social work - course description

General information
Course name Theory and practice of social work
Course ID 14.5-WP-PEDD-TPPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Available in specialities Social assistance and sociotherapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Lipowicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Pogłębienie wiedzy w zakresie  różnorodnych koncepcji (modeli) teoretyczno-praktycznych w obszarze pracy socjalnej na rzecz wybranych grup i osób zagrożonych marginalizacją; rozwijanie umiejętności krytycznej analizy i świadomego wyboru stosowanych w działaniach socjalnych metod, technik i programów.

Prerequisites

Pedagogika społeczna, teoretyczne podstawy pracy socjalnej, metody pracy socjalnej.

Scope

Wykłady

Współczesne wyzwania i uwarunkowania pracy socjalnej.Specyfika i zakres tematyczny  badań w obszarze pracy socjalnej. Idea empowerment w pracy socjalnej – możliwości i ograniczenia. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach – inspiracje, główne założenia, strategie postępowania. .

Ćwiczenia

Dylematy praktyki socjalnej z wybranymi grupami społecznymi – analiza wybranych przypadków i sytuacji, przykłady dobrych praktyk. Zastosowanie dialogu motywującego w obszarze pracy socjalnej

Teaching methods

Wykład – wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach, analiza wybranych przypadków, projektowanie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem w formie pisemnej – test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu; minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów.

Ćwiczenia

Efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć oraz wykonanie projektu socjalnego ukierunkowanego na wsparcie wybranej grupy klientów pomocy społecznej; 80% oceny końcowej stanowi ocena z projektu, pozostałe 20% stanowić będą inne wskazane oceny cząstkowe.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Recommended reading

  1. Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych: z teorii i praktyki pracy socjalnej, red. E. Włodarczyk, I. Cytlak, Poznań 2011.
  2. Kowalczyk B., Kowalczyk J., Karczewska A.,Pracownik socjalny w perspektywie zarządzającego procesem zmiany, Warszawa 2014.
  3. Szczepkowski J., Praca socjalna  podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2010.
  4. Rosengren D., Rozwijanie umiejętności w dialogu motywującym, Kraków 2009.

Further reading

Nowe ujęcia znanych problemów pomocy społecznej, A. Skowrońska (red.) Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2013.

Notes


Modified by dr Elżbieta Lipowicz (last modification: 12-04-2022 20:15)