SylabUZ

Generate PDF for this page

Probation and post-penitentiary assistance - course description

General information
Course name Probation and post-penitentiary assistance
Course ID 05.6-WP-PEDD-POMP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Available in specialities Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ernest Magda
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy na temat probacji w systemie resocjalizacji oraz przygotowanie do świadczenia pomocy postpenitencjarnej osobom zwalnianym z zakładów karnych i ich rodzinom. Uwrażliwienie na potrzeby osób zwalnianych z instytucji penitencjarnych

Celem przedmiotu jest: - opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu probacji i pomocy postpenitencjarnej uwzględnieniem różnych jej ujęć, - poznanie cech probacji i pomocy postpenitencjarnej, - kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia.

Prerequisites

Zaliczone przedmioty: pedagogika penitencjarna, prawne podstawy resocjalizacji

Scope

Treści wykładów:

  • Filozofia probacji
  • Działalność probacyjna czyli resocjalizacja wspierająca z udziałem społeczeństwa
  • Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pracy probacyjnej
  • Strategia casework w warunkach probacji
  • Przygotowanie skazanego do życia na wolności
  • Pedagogiczne wymiar pomocy postpenitencjarnej
  • Idea pomocy postpenitencjarnej
  • Udział społeczeństwa w wykonywaniu kary pozbawienia wolności

 

Treść ćwiczeń:

  • Instytucje i podmioty opieki i wsparcia
  • Praca środowiskowa i opieka rezydencjalna Studia drugiego stopnia Kierunek: pedagogika
  • Terapia grupowa w warunkach probacji
  • Resocjalizacyjne podejście systemowe w warunkach probacji
  • Metodyka pracy ze skazanym przygotowywanym do życia na wolności
  • Przygotowanie i realizacja programu wolnościowego
  • Zasada kontraktu w programie wolnościowym
  • Praca socjalna przy realizacji pomocy postpenitencjarnej

Teaching methods

Wykłady: wykład problemowy

Ćwiczenia: metoda przypadków, pogadanka

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność na zajęciach.

Wykład – wynik kolokwium pisemnego. Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem kolokwium zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z kolokwium z wykładu (50%). Warunkiem przystąpienia do zaliczenia z wykładu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bałandynowicz A., Resocjalizacja wspierająca z udziałem społeczeństwa, oparta na paradygmacie tożsamości osobowej, społecznej i kulturowej [w:] M. Konopczyński, B.M. Nowak (red.) Resocjalizacja ciągłość i zmiana, Warszawa 2008
  2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja tom 2, Warszawa 2007
  3. Jedynak T., Stasiak K. (red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008 wyd. 1 i następne
  4. Skafiriak B.(red.), Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych, Kraków 2007

Further reading

  1. Anossi – Sołtysiak M., Praca z indywidualnym przypadkiem jako model pracy kuratora sądowego [w:] I. Pospiszyl, M. Konopnicki (red.) Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007
  2. Bałandynowicz A., Filozofia probacji. Podstawy systemu sprawiedliwego karania [w:] T. Bulenda, R. Musidłowski (red.) System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003
  3. Bałandynowicz A., System probacji.Kary średniej mocy i środki wolności dozorowanej jako propozycja sprawiedliwego karania [w:] T. Bulenda, R. Musidłowski (red.) System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003
  4. Hołda J., Hołda Z., Prawo karne wykonawcze, Kraków 2004
  5. Kiryluk M., Przygotowanie skazanego do życia na wolności, „Biuletyn RPO – Materiały” 2000, nr 42
  6. Korecki J., Przygotowanie do wolności skazanych odbywających kary długoterminowe, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 1999, nr 22/23
  7. Kuć M., Indywidualizacja wykonywania kary pozbawienia wolności, Lublin 2007
  8. Musidłowski (red.) System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003
  9. Musidłowski R., Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej [w:] T. Bulenda, R.
  10. Szymanowski T., Polityka karna i penitencjarna w Polsce w okresie przemian prawa karnego, Warszawa 2005

 

Obowiązujące akty prawne każdorazowo ustala prowadzący zajęcia

Notes


Modified by dr Ernest Magda (last modification: 11-04-2022 12:20)