SylabUZ

Generate PDF for this page

Kulturowe podstawy edukacji - course description

General information
Course name Kulturowe podstawy edukacji
Course ID 05.0-WP-PPWM-KPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie przez studentów podstawowej, interdyscyplinarnej wiedzy o instytucjach edukacyjnych jako organizacjach, w których odzwierciedla się to, co niesie ich otoczenie, a więc zjawiska i procesy pochodzące z zewnątrz, ale też organizacjach, które stanowią określony zespół wartości, tradycji, dążeń, przekonań, postaw, które są ich istotą i jednocześnie decydują o ich społecznym klimacie, a co za tym idzie – warunkach i relacjach w niej doświadczanych, a więc tym, co jest wewnątrz. procesach i mechanizmach

Prerequisites

Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną

Scope

Istota kultury edukacji/szkoły

Różnorodność podejść badawczych w poznawaniu kultury edukacji/szkoły

Kultura organizacyjna szkoły/instytucji edukacyjnej

Kultura szkoły/instytucji edukacyjnej – uwarunkowania, wymiary, poziomy

Kulturowe uwarunkowania procesów nauczania – uczenia się

Program ukryty edukacji – rozpoznawanie elementów, analizowanie mechanizmów

Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku

Procesy emancypacji w edukacyjnej codzienności

Pomnażanie/Analizowanie zasobów kultury edukacyjnej – możliwości, bariery

Opis, analiza, interpretacja zdarzeń z życia szkolnej codzienności (w różnych wymiarach)

Teaching methods

Dyskusja, warsztat

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)

Indywidualna, pisemna analiza wybranego zdarzenia z życia szkolnej (instytucjonalnej) codzienności

Ocena końcowa jest średnią ocen 

Recommended reading

1.      J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006

2.      H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Wyd. Impuls, Kraków 2010

3.      Wszystkie lektury z serii Kultura szkoły, Wyd. Wolters Kluwer

4.      Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007

5.      Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.

6.      Literatura wybrana przez studentkę/studenta

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 28-04-2022 22:01)