SylabUZ
Course name | Kulturowe podstawy edukacji |
Course ID | 05.0-WP-PPWM-KPE |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zdobycie przez studentów podstawowej, interdyscyplinarnej wiedzy o instytucjach edukacyjnych jako organizacjach, w których odzwierciedla się to, co niesie ich otoczenie, a więc zjawiska i procesy pochodzące z zewnątrz, ale też organizacjach, które stanowią określony zespół wartości, tradycji, dążeń, przekonań, postaw, które są ich istotą i jednocześnie decydują o ich społecznym klimacie, a co za tym idzie – warunkach i relacjach w niej doświadczanych, a więc tym, co jest wewnątrz. procesach i mechanizmach
Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną
Istota kultury edukacji/szkoły
Różnorodność podejść badawczych w poznawaniu kultury edukacji/szkoły
Kultura organizacyjna szkoły/instytucji edukacyjnej
Kultura szkoły/instytucji edukacyjnej – uwarunkowania, wymiary, poziomy
Kulturowe uwarunkowania procesów nauczania – uczenia się
Program ukryty edukacji – rozpoznawanie elementów, analizowanie mechanizmów
Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku
Procesy emancypacji w edukacyjnej codzienności
Pomnażanie/Analizowanie zasobów kultury edukacyjnej – możliwości, bariery
Opis, analiza, interpretacja zdarzeń z życia szkolnej codzienności (w różnych wymiarach)
Dyskusja, warsztat
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)
Indywidualna, pisemna analiza wybranego zdarzenia z życia szkolnej (instytucjonalnej) codzienności
Ocena końcowa jest średnią ocen
1. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006
2. H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Wyd. Impuls, Kraków 2010
3. Wszystkie lektury z serii Kultura szkoły, Wyd. Wolters Kluwer
4. Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007
5. Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.
6. Literatura wybrana przez studentkę/studenta
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 28-04-2022 22:01)