SylabUZ
Course name | Współczesne problemy filozofii wychowania |
Course ID | 05.0-WP-PEDD-WPFW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów specjalizacyjnych. Celem zajęć jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy o charakterze społeczno-humanistycznym (z obszaru filozofii wychowania), pomocnej w zrozumieniu współczesnych procesów i problemów edukacyjnych oraz ukazanie roli etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce wychowawczej (normy moralne, sumienie, wartości, dylemat moralny).
Brak
Wykłady
Objaśnienie antropologicznych podstaw wychowania
Problem związków pedagogiki i filozofii. Człowiek i filozofia. Antropologia filozoficzna.
Metamorfozy filozofii wychowania. Historyczne konteksty filozofii wychowania.
Arystotelesowski paradygmat w pedagogice europejskiej.
Metafizyczność osoby.
Główne problemy filozofii człowieka. Humanistyczne kategorie sensu, wartości, dobra człowieka wspólnoty międzyludzkiej.
Założenia współczesnych teorii edukacji i ich źródła filozoficzne (perenializm, progresywizm, esencjalizm, behawioryzm, rekonstrukcjonizm).
Ćwiczenia
Analiza antropocentrycznych koncepcji wychowania i kategorii filozofii humanistycznej
Idee pedagogii filozoficznej i ich twórcy.
Współczesne inspiracje klasyczną paideią.
Przesłanki filozoficzne pedagogiki hermeneutycznej, fenomenologicznej, emancypacyjnej, krytycznej i personalistycznej.
Specyficzne kategorie filozofii wychowania (wolność, autorytet, rozwój).
Koncepcje człowieka i wychowania w filozofii nowożytnej.
Współczesne koncepcje antropologiczne.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Modified by dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (last modification: 24-04-2022 09:01)