SylabUZ

Generate PDF for this page

Współczesne problemy filozofii wychowania - course description

General information
Course name Współczesne problemy filozofii wychowania
Course ID 05.0-WP-PEDD-WPFW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów specjalizacyjnych. Celem zajęć jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy o charakterze społeczno-humanistycznym (z obszaru filozofii wychowania), pomocnej w zrozumieniu współczesnych procesów i problemów edukacyjnych oraz ukazanie roli etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce wychowawczej (normy moralne, sumienie, wartości, dylemat moralny).

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady

Objaśnienie antropologicznych podstaw wychowania

Problem związków pedagogiki i filozofii. Człowiek i filozofia. Antropologia filozoficzna.

Metamorfozy filozofii wychowania. Historyczne konteksty filozofii wychowania.

Arystotelesowski paradygmat w pedagogice europejskiej.

Metafizyczność  osoby.

Główne problemy filozofii człowieka. Humanistyczne kategorie sensu, wartości, dobra człowieka wspólnoty międzyludzkiej.

Założenia współczesnych teorii edukacji i ich źródła filozoficzne (perenializm, progresywizm, esencjalizm, behawioryzm, rekonstrukcjonizm).

 

Ćwiczenia

Analiza antropocentrycznych koncepcji wychowania i kategorii filozofii humanistycznej

Idee pedagogii filozoficznej i ich twórcy.

Współczesne inspiracje klasyczną paideią.

Przesłanki filozoficzne pedagogiki hermeneutycznej, fenomenologicznej, emancypacyjnej, krytycznej i personalistycznej.

Specyficzne kategorie filozofii wychowania (wolność, autorytet, rozwój).

Koncepcje człowieka i wychowania w filozofii nowożytnej.

Współczesne koncepcje antropologiczne.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń

Recommended reading

  1. Adamski F., Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, Kraków 1999.
  2. Dehnel P., Gutowski P. (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wrocław 2005.
  3. Encyklopedia filozofii wychowania, red. S. Jedynak, J. Kojkoła, Bydgoszcz 2009.
  4. Filozofować w kontekście edukacji, red. K. Denek, J. Gnitecki, Poznań 1991, cz. I.
  5. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
  6. Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna. Analizy i impresje, Kraków 2010.
  7. Murzyn A., Filozofia edukacji w schyłku XX wieku. Wybrane kwestie, Kraków 1999.
  8. Murzyn A., Współczesna filozofia edukacji, Kraków 2015.
  9. Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998.
  10. Suchodolski B., Wojnar I., Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów, Warszawa 1988.
  11. Sztobryn S., Śliwerski B. (red.), Idee pedagogiki filozoficznej, t. 1, Łódź 2003.
  12. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.
  13. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002.
  14. Czasopismo: Kwartalnik Pedagogiczny 2014, nr 1.
  15. Halpin D., Hope and Education, London-New York 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Gnitecki J., Pasterniak W. (red.), O filozofii edukacji. Wstęp do pedagogiki wartości, Gorzów Wielkopolski 1994.
  2. Jakubiak K., Leppert R., Sposoby rozumienia „filozofii wychowania” w polskiej pedagogice XIX i XX wieku, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003.
  3. Jaworska-Witkowska M., Witkowski L., Pedagogika filozoficzna: relacje miedzy pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym, w: Pedagogika, t. 4, red. Śliwerski B., Gdańsk 2010.
  4. Kowalski M., Falcman D., Ideologie nauk społecznych – warianty interpretacyjne, Kraków 2012.
  5. Kowalski M., Kmieciak B., Bioetyka. Między prawem i pedagogiką, Kraków 2016.
  6. Kremień W.G., Filozofia antropocentryzmu w edukacyjnej przestrzeni, Warszawa 2011.
  7. Kruk J., Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998.
  8. Sośnicki K., O pojęciu pedagogiki filozoficznej, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 3, ks. 2, red. S. Wołoszyn, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998.
  9. Suchodolski B. Współczesne problemy filozofii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1974, nr 1.
  10. Suchodolski B., Filozofia człowieka a wychowanie, „Nowa Szkoła” 1964, nr 2.
  11. Szołtysek A.E., Filozofia wychowania, Toruń 1998.
  12. Sztobryn S., Pedagogika historyczna i filozoficzna, „Przegląd Pedagogiczny” 2011, nr 1.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (last modification: 24-04-2022 09:01)