SylabUZ

Generate PDF for this page

Interwencja kryzysowa w sytuacji straty - course description

General information
Course name Interwencja kryzysowa w sytuacji straty
Course ID 05.9-WP-PEDD-IKSS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Available in specialities Social assistance and sociotherapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przybliżenie praktyki interwencji kryzysowej, z naciskiem na interwencję w sytuacji straty. Ukazanie roli jaką odgrywają w niej różne formy wsparcia.

Przedstawienie przeżyć, jakie wywołują straty, dróg powrotu do zdrowia i wskazówek, które mogą pomóc w towarzyszeniu osobom przeżywającym żałobę.

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości.

Scope

  1. Typy kryzysów emocjonalnych.
  2. Fazy reakcji kryzysowych.
  3. Teoria kryzysu Caplana.
  4. Praktyka interwencji kryzysowej.
  5. Na czym polega przeżywanie żalu po stracie? Uczucia powstające podczas tego procesu.
  6. Fazy żałoby. Dlaczego tak rzadko decydujemy się na wyrażanie tych uczuć i przejście przez wszystkie te fazy?
  7. Psychologiczne, społeczne i somatyczne skutki tłumienia żalu po stracie – odcięcie się od swoich uczuć. Pozorny powrót do zdrowia.
  8. Jak konstruktywnie radzić sobie z żalem po stracie? Kroki, które trzeba poczynić, żeby odzyskać dobre samopoczucie.
  9. Towarzyszenie osobie, która poniosła stratę, jako zadanie dla bliskich, przyjaciół, psychologów, psychiatrów, pracowników socjalnych.
  10. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wsparcia po stracie.

Teaching methods

Dyskusja, warsztaty metodyczne, gry dydaktyczne, inne metody aktywne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z zajęć stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa: Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.

Studenci którzy mają przyznany tryb  indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.

Recommended reading

  1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012.
  2. Bonanno G.A., "The other side of sadness", New York 2009.
  3. Dodziuk A., „Żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby”, Warszawa 2007.
  4. Guntzelman J., "Jak sobie radzić z życiową tragedią, Kraków 2014.
  5. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.
  6. Hołownia Sz., "Ludzie na walizkach", Kraków 2010.
  7. Kleszcz-Szczyrba R., Gałuszka A., "Utrata i żałoba", Katowice 2016.

Further reading

  1. Korlak-Łukasiewicz A., Zdaniewicz M., „Wsparcie społeczne w sytuacji kryzysowej”, Zielona Góra 2016.
  2. Korlak-Łukasiewicz A., „Wsparcie po stracie rodzinne i instytucjonalne” [w:] „Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej”, red. Kantowicz E., Ciczkowska-Giedziun M., Willan-Horla L., Olsztyn 2015.
  3. Korlak-Łukasiewicz A., „Interwencja kryzysowa po stracie” [w:] „Żałoba i strata. Ujęcie interdyscyplinarne”, red. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Warszawa 2016.
  4. McDowell J., Stewart E., "Śmierć ukochanej osoby", Warszawa 2010.

Notes


Modified by dr Anna Korlak-Łukasiewicz (last modification: 04-04-2022 15:34)