SylabUZ

Generate PDF for this page

WM1: Zachowania przestępcze jako przedmiot badań biograficznych wśród osadzonych kobiet i mężczyzn - course description

General information
Course name WM1: Zachowania przestępcze jako przedmiot badań biograficznych wśród osadzonych kobiet i mężczyzn
Course ID 16.9-WP-PEDD- MZPBB
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań wśród osadzonych kobiet i mężczyzn; zapoznanie z teoriami przestępczymi oraz z teorią przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltersa.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii

Scope

Kryminologiczne teorie przestępczości – teorie biologiczne (antropologiczne), teorie psychologiczne, teorie socjologiczne, teorie ekonomiczne, pojęcie stylu życia a teoria przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltera.

Wpływ rodziny na kształtowanie się zachowań przestępczych.

Wpływ szkoły, grupy rówieśniczej i grupy kryminogennej na kształtowanie się zachowań przestępczych.

Wpływ instytucji opiekuńczo-wychowawczych i poprawczych na kształtowanie się zachowań przestępczych.

Wpływ więzienia na formowanie się zachowań przestępczych.

Rozpoznanie przyczyn wkroczenia na drogę przestępczą.

Adaptacja do warunków więziennych.

Biografia jako metoda badań humanistycznych.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny; wykład problemowy; dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady i zaliczenie końcowe, warunkiem i podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w dyskusji.

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Osoby z przyznanym IOS zobowiązane są do kontaktu z wykładowcą oraz zaliczenia poruszanego tematu.

Recommended reading

  1. Ambrozik W., Historia życia mordercy – analiza przypadku, w: Młodociani mordercy: studia nad agresją i zbrodnią, red. W. Ambrozik, F. Zieliński, Poznań 2003.
  2. Bałandynowicz A., Diagnoza środowisk wychowawczych recydywistów w świetle badań longitudinalnych, [w:] Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, red. W. Kubik, B. Urban, Kraków 2005.
  3. Bonda K., Polskie morderczynie, Warszawa 2009.
  4. Babbie E.R., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
  5. Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006.

Further reading

  1. Babbie E.R., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
  2. Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006.
  3. Campbell A., Jej niezależny umysł: psychologia ewolucyjna kobiet, Kraków 2004.
  4. Hajduk E., Kulturowe wyznaczniki biegu życia, Warszawa 2001.
  5. Lalak D., Życie jako biografia: podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010.
  6. Majchrzyk Z., Kiedy kobieta zabija, Warszawa 2009.
  7. Olszewska E., Środowisko rodzinne młodych mężczyzn popełniających przestępstwa, Wrocław 2012.
  8. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

Notes


Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 10:56)