Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type
optional
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
15
1
9
0,6
Credit
Aim of the course
Celem przedmiotu jest:
wskazanie dróg poszukiwania rozumienia kim jest dobry rodzic w ujęciu pedagogicznym oraz roli nauczyciela, wychowawcy, pedagoga w tym zadaniu, a szczegółowo:
Poznanie i rozumienie B.2.W4. zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela, pedagoga w kształtowaniu jednostki i społeczeństwa dobrych rodziców oraz ich wspierania i współpracy między nimi;
Ukazanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. B.2.U4. nawiązywania współpracy z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;
Kształtowanie gotowości do pogłębiania B.2.K3. poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumienia potrzeby ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Prerequisites
Podstawy pedagogiki i jej różnych specjalności oraz jej metodyk.
Scope
Problematyka wykładów:
Dobry rodzic, czyli kto w ujęciu pedagogicznym – różne aspekty i punkty widzenia.
Pozytywne rodzicielstwo, społeczeństwo dobrych rodziców. Marzenia i rzeczywistość.
Stawanie się dobrym rodzicem – w poszukiwaniu dobrych rad. Projektowanie warsztatów pedagogicznych.
Teaching methods
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady i zaliczenie końcowe
Wykonanie pisemnych wypowiedzi na każdym wykładzie, aktywność na spotkaniach. Znajomość wykładanych treści i umiejętność wypowiadania się na ich temat z zastosowaniem literatury przedmiotu.
Ocena końcowa jest sumą aktywnego współuczestnictwa na wszystkich wykładach, wykonywania wspólnie prac podczas spotkań.
Recommended reading
Brągiel, J., Górnicka, B. (2020). Rodzina w kręgu ponowoczesnych i przemian i wyzwań niepełnosprawności. Kraków
Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci: twoja droga do szczęśliwej rodziny, Poznań 1990.
Fredrickson B.L., Pozytywność: naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia, Poznań 2011.
Gajewska, G. G. (2020). Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków.
Gajewska G., Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną, [w:] Współpraca z rodzicami. Programy, spotkania, scenariusze spotkań, T.I, red. G. Gajewska, J. Gajewska, Zielona Góra 2012.
Seligman M.E.P., Optymistyczne dziecko: jak wychowywać dzieci, aby nauczyć je optymizmu i dawania sobie ze wszystkim rady, Poznań 1997.
Steede K., 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców, Gdańsk 2007.
Zawadzka D., I ty możesz być super tatą, Warszawa 2007.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego