SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of working with a theatre group on creating etudes - course description

General information
Course name Methodology of working with a theatre group on creating etudes
Course ID 03.3-WP-PEDD- MPGT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 60 4 36 2,4 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy i umiejętności oraz nabycie kompetencji społecznych w zakresie:

  •  inicjowania, budowania, integrowania, animowania i prowadzenia grupy teatralnej,
  • umacniania i rozwijania więzi międzyludzkich w grupie, współdziałania w zespole teatralnym,
  • prowadzenia warsztatów twórczych,
  • samodzielnego przygotowywania i animowania wraz z grupą małej formy artystycznej (etiudy) prezentowanej przed szerszą publicznością.

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie sztuki teatru, zdobyte w ramach przedmiotu: Wprowadzenie do wiedzy i praktyki teatralnej.

Scope

Etap I. Zawiązywanie grupy twórczej – wzajemne poznawanie się, budowanie zaufania, integracji i poczucia bezpieczeństwa w grupie – ćwiczenia integracyjno-komunikacyjne i
relaksacyjne.
Etap II. „Stawanie się wspólnotą” – budowanie poczucia więzi z grupą twórczą, odpowiedzialności za wspólne zadania, kształtowanie tożsamości i specyfiki grupy oraz
umiejętności twórczego współdziałania. Inicjowanie, inspirowanie, kreowanie, animowanie, projektowanie i organizowanie sytuacji, zadań oraz działań twórczych – ćwiczenia
pobudzające i stymulujące wyobraźnię twórczą, wyzwalające ekspresję artystyczną, uruchamiające indywidualne i grupowe działania twórcze.
Etap III. Przygotowanie do realizacji etiudy artystycznej z wykorzystaniem scenicznych środków wyrazu. Kształtowanie umiejętności inicjowania i koordynowania
pracy w grupie twórczej między innymi poprzez stworzenie przez każdego studenta własnego zespołu i zrealizowanie wraz z nim samodzielnej etiudy artystycznej.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, warsztatowe ćwiczenia teatralne, gry i zabawy parateatralne, drama, rozmowa, dyskusja, praca w grupach, inscenizacja, giełda pomysłów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium - warunkiem i podstawą zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych oraz uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji końcowej etiudy artystycznej, przygotowanej wspólnie z własną grupą teatralną i zaprezentowanej publicznie. Ocena z laboratorium stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń/zadań praktycznych i końcowej prezentacji etiudy teatralnej. Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratorium.

Recommended reading

  1. Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, red. M. Jachimska, Wrocław 1994.
  2. Tyszka J., Zestaw ćwiczeń aktorskich (maszynopis udostępniany studentom).
  3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
  4. Wąsiel B., Elementarny Trening Aktora – dziennik zajęć warsztatowych, Wąbrzeźno  1992 (maszynopis udostępniany studentom).

Further reading

  1. Hartley P, Komunikacja w grupie, Poznań 2000.
  2. Pankowska K., Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa 2000.
  3. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości: idee, aplikacje, rady na twórczą drogę, Kraków 2005.
  4. Lehtonen A., Kaasinen M.P., Karjalainen-Väkevä M.P. & Toivanen T.M. (2016),Promoting creativity inteaching drama, “Procedia: Social and Behavioral Sciences”, Vol. 217, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.046

Notes


Modified by dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 13:11)