SylabUZ

Generate PDF for this page

Wiedza o kulturze popularnej i mediach - course description

General information
Course name Wiedza o kulturze popularnej i mediach
Course ID 14.7-WP-PEDD- POKM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie wiedzy z zakresu wybranych koncepcji kultury popularnej. Poznanie przemian w obrębie kultury współczesnej. Znajomość i umiejętność krytycznej analizy tekstów kultury popularnej, ze szczególnym uwzględnieniem przekazów medialnych.

Prerequisites

Podstawowa znajomość  koncepcji kultury i jej układów.

Scope

  • Podstawowe pojęcia z zakresu kultury popularnej.
  • Historia i rozwój kultury popularnej.
  • Powtórzenie jako podstawowy mechanizm kultury popularnej – nostalgia za PRL-em. 
  • Amerykanizacja kultury popularnej.
  • Konsumpcjonizm we współczesnych modelach życia.
  • Rola mediów masowych w upowszechnianiu wzorów kultury.
  • Uniwersalność i globalizacja kultury popularnej.
  • Telewizja i gatunki kultury popularnej. Paleo i Neotelewizja.
  • Nowe media i nowy model komunikowania. Wpływ cyfryzacji na kulturę.
  • Kultura w sieci.
  • Twórczość w Internecie – blog artystyczny, powieść hipertekstowa.
  • Kultura popularna jako obszar zainteresowania pedagogiki postmodernistycznej;  kultura popularna jako przestrzeń uczenia się; kultura popularna jako obszar badań pedagogicznych.

Teaching methods

wykład interaktywny, dyskusja, warsztat, prezentacja, analiza tekstu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z laboratorium  to średnia  arytmetyczna ocen za  aktywność na zajęciach,  przeprowadzenie warsztatu, kolokwium.

Ocena końcowa to ocena z laboratorium.

 

Recommended reading

  1. Castells E., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
  2. Fieske J, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
  3. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999.
  4. Jenkins H., Kultura konwergencji, Warszawa 2006.
  5. Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2005.
  6. van Dijk J., Social Aspects of new media, London 2006.

Further reading

  1. Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Re: internet – społeczne aspekty medium, Warszawa 2006.
  2. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
  3. Mathews G., Supermarket kultury, Warszawa 2005.
  4. Manowicz L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 07-04-2022 17:08)