SylabUZ

Generate PDF for this page

Mediacje w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych - course description

General information
Course name Mediacje w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych
Course ID 05.9-WP-PEDD-MPOW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Available in specialities Protective and educational pedagogy and prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznane studentów z wiedzą dotyczącą rozwijania i kształtowania kompetencji komunikacyjnych adekwatnych do różnych grup wiekowych,
  • poznanie istoty  konfliktów – ich podłoża, rodzajów i sposobów rozwiązywania.
  • przygotowanie studentów do planowania i realizacji mediacji i jej wykorzystywania w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych.
  • zapoznanie z metodami rozwiązywania konfliktów - rolą współpracy w grupie, grupowego rozwiązywania problemów.

 

 

Prerequisites

Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.

Scope

Problematyka ćwiczeń:

Istota komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Konflikty i jego rodzaje.

Źródła konfliktów.

Podstawy analizy transakcyjnej.

Rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów.

Typy mediacji.

Metody rozwiązywania konfliktów - współpraca w grupie, grupowego rozwiązywania problemów.

Teaching methods

Ćwiczenia – dyskusja, gry symulacyjne, projekt praktyczny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia:

Aktywny udział planowaniu przeprowadzenia mediacji, samodzielność w ocenie zjawiska i procesów składających się na konflikt.

 

Recommended reading

  1. Borecka-Biernat D. Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym: jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież?, Warszawa, Difin, 2010.

  2. Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji: zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Wrocław, Wydawnictwo Marina, 2013.

  3.  Fuchs B. Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Jedność, Kielce, 2003.

  4. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator: zostań nim: poradnik metodyczny, Lublin, Wyd. UMCS, 2008.

  5. Rutkowska E. Mediacje i inne sposoby rozwiązywania konfliktów w gimnazjum. Warszawa 2015. (www.ORE)

Further reading

  1. Cohen R., Peer Mediation in Schools: Students Resolving Conflict, Culver City, 2005. 

  2.  Hauk D.  Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą: poradnik do treningu mediacji, Kielce, „Jedność", 2002.

  3. Kaźmierczak M.J.  Mediacja rodzinna: praktyczny poradnik, Difin, Warszawa, 2015.

  4.  Nolting H.P. Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk, 2004.

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 19-04-2022 10:48)