SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka postępowania logopedycznego - course description

General information
Course name Dydaktyka postępowania logopedycznego
Course ID 05.9-WP-PEDD-DPL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Available in specialities Speech therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Celem jest zaprezentowanie ogólnych zasad i przebiegu diagnozy oraz terapii logopedycznej. Dotyczy to deskrypcji i analizy zburzeń mowy oraz zasad programowania postępowania logopedycznego

Prerequisites

Podstawowa wiedza z klasyfikacji zaburzeń mowy, rozwoju języka dziecka, wczesnej interwencji logopedycznej, jąkania, opóźnionego rozwoju mowy

Scope

Wykład

Przegląd i ocena pomocy dydaktycznych stosowanych w praktyce logopedycznej. Kryteria wyboru.  

Wspomagające środki i metody diagnostyczne.

Rodzaje testów (przesiewowe, zasadnicze, sterowane)

Wspomagające środki i metody diagnostyczne.

Sposoby przekazywania diagnozy specjalistom i opiekunom dzieci/ dorosłych

 Ćwiczenia

 Zajęcia logopedyczne jako jednostka lekcyjna – budowa konspektu zajęć logopedycznych (ogniwa zajęć, rodzaje ćwiczeń i ich cele, przebieg ćwiczeń, pomoce, czas poszczególnych ogniw), przykłady wzorcowych konspektów.

Formułowanie celów (ogólnych i szczegółowych) zajęć logopedycznych na podstawie opisów trudności artykulacyjnych danych uczniów.

Analiza konspektów zajęć dla konkretnych uczniów z zaburzeniami mowy – konspekty zajęć indywidualnych i grupowych.

Formułowanie diagnozy i opinii logopedycznej.

Programy i pomoce logopedyczne.

Zasady współpracy z opiekunami prawnymi dziecka.

Opis studium przypadku – konstruowanie na jego podstawie opinii i diagnozy logopedycznej, analiza programu terapii logopedycznej i konspektu zajęć z danego etapu terapii.

Teaching methods

Wykład podający

Metody aktywizujące

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.

Cieszyńska J., 2000, Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków.

Grabias S. (red.) 2001, Zaburzenia mowy. Lublin.

Grabias S., Kurkowski Z. M. Woźniak T., 2002, Logopedyczny Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin.

Grabias S., Kurkowski Z. M. (red.), 2012, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin.

Janas–Kaszczyk J., Tarkowski Z., O metodologii logopedii. Wprowadzenie do badań nad teorią i metodą logopedii, Lublin 1991.

Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2015, Metodologia badań logopedycznych, Gdańsk.

Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2012, Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Gdańsk.

Standardy postępowania logopedycznego, 2007, w: ‘Logopedia” 37.

Woźniak T., Domagała A., 2007,(red.), Język, interakcja, zaburzenia mowy, Lublin.

Wójtowiczowa J., 1997, O wychowaniu językowym. Warszawa.

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 25-04-2022 12:56)