SylabUZ

Generate PDF for this page

PRAKTYKA LOGOPEDYCZNA - course description

General information
Course name PRAKTYKA LOGOPEDYCZNA
Course ID 05.9-WO-PEDD-PL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Available in specialities Speech therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 60 4 60 4 Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką placówek medycznych oraz przygotowanie do samodzielnego prowadzenia zajęć i planowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej w zakresie zaburzeń komunikacji językowej przez obserwacje działań logopedów, rozwijanie umiejętności przygotowywania dokumentacji pracy logopedycznej oraz nawiązywania współpracy z kadrą placówki, rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Prerequisites

Przedmioty ogólne z zakresu logopedii oraz metodyka pracy diagnostyczno-terapeutycznej. Zadania zawodowe logopedów.

Scope

Zapoznanie ze specyfiką placówki (z jej celami i zadaniami). Zapoznanie z dokumentacją niezbędną do prowadzenia zajęć logopedycznych (diagnostycznych i terapeutycznych). Udokumentowana hospitacja zajęć logopedycznych prowadzonych przez opiekuna praktyki. Zapoznanie z harmonogramem rocznym i rozkładem dziennych zajęć realizowanych przez  logopedów w danej placówce. Wdrożenie w działania logopedyczne realizowane w placówce. Wdrażanie we współpracę ze środowiskiem lokalnym. Rozwijanie umiejętności współpracy z kadrą placówki (np. lekarzami różnych specjalności) oraz najbliższą rodziną pacjentów. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych oraz planowanie drogi własnego rozwoju. Samodzielne opracowanie i przeprowadzenie zajęć logopedycznych – profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych. Rozwijanie umiejętności diagnozowania zaburzeń komunikacji językowej. Rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy logopedycznej do potrzeb pacjentów. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów logopedycznych.

Teaching methods

Obserwacja, dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z odbytej praktyki. 

Recommended reading

 Błachnio Krystyna, Vademecum logopedyczne : podręcznik akademicki. Poznań 2015.

Błasiak-Tytuła Marzena,  Orłowska-Popek Zdzisława, Siudak Anna (red.), Neurologopedia. T. 2, Glottodydaktyka i logopedia z perspektywy neurobiologicznej. Kraków 2018.

Domagała Aneta, Mirecka Urszula, Metody terapii logopedycznej. Lublin  2018.

Further reading

Baj-Lieder Marta, Integracja sensoryczna w praktyce logopedycznej. Forum Logopedy 2019, nr 34, s. 22-25.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 11:20)