SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of social research - course description

General information
Course name Methodology of social research
Course ID 14.0-WP-PEDD-MBS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Available in specialities Events and cultural management - theatre profile, Pre-school and primary education, Speech therapy, Protective and educational pedagogy and prevention, Social assistance and sociotherapy, Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, charakterystykami poszczególnych paradygmatów w naukach społecznych, podstawowymi założeniami badań ilościowych i jakościowych. Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych.

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Scope

Wykłady

Wiedza potoczna, wiedza naukowa, nauka, metodologia nauk, metodologia pedagogiki, metodologia badań pedagogicznych.

Nauki społeczne – specyfika i wyzwania. 

Pojęcia - prawo, teorie, pojęcia.

Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe.

Paradygmat – pozytywistyczny i interpretatywny. 

Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.

Model badań ilościowych i model badań jakościowych.

Etyczne aspekty badań społecznych.

Ćwiczenia

Etapy procesu badawczego w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.

Analiza przykładów projektów w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.

Analiza propozycji tematów projektów badawczych w paradygmacie ilościowym jako zadań do zrealizowania przez uczestników zajęć.

Pojęcia - cele badawcze, problemy badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki.

Formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników.  

Prezentacja projektu badań ilościowych.

Teaching methods

Wykłady – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja

Ćwiczenia – praca z materiałem źródłowym, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, metoda projektów – przygotowanie projektu badawczego w paradygmacie badań ilościowych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z wykładów ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie projektu metodologicznego. Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 10 punktów za przygotowanie materiału teoretycznego, maksymalnie 50 punktów za przygotowanie poszczególnych faz projektu metodologicznego, maksymalnie 40 punktów za finalną wersję projektu metodologicznego. Ocena z ćwiczeń ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus -61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.

Recommended reading

  1. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Żegnałek K.,, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa 2008
  4. Pruzan P., Research Methodology. The Aims, Practices and Ethics of Science, New York 2016. 

Further reading

  1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.
  3. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  4. Karpiński J., Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 20086.

Notes


Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 08-04-2022 11:56)