SylabUZ

Generate PDF for this page

Critical-Publishing Workshop - course description

General information
Course name Critical-Publishing Workshop
Course ID 09.2--FiPlP-WK-P-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Kulczycka, prof. UZ
  • prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak
  • dr hab. Anastazja Seul, prof. UZ
  • dr Kamila Gieba
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Rozwijanie kompetencji tekstotwórczej, umiejętności sprawnego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi krytycznej przy świadomym wykorzystywaniu ich składników pod kątem osiągania zamierzonych celów komunikacyjnych; zaznajomienie z podstawowymi narzędziami warsztatu krytycznego (środki wyrazu, strategie krytyczne, kryteria oceny). Wykształcenie umiejętności przygotowania wypowiedzi pisemnej o charakterze krytyczno-publicystycznym i przygotowanie do pisania tekstów krytycznoliterackich i publicystycznych, występujących w czasopismach literacko-kulturalnych oraz w różnego typu przekazach medialnych (prasa, radio, telewizja, internet). 

Prerequisites

Student uczestniczy w życiu kulturalnym regionu bądź kraju. 

 

 

Scope

  1. Krytyka i publicystyka: wprowadzenie.
  2. Style i odmiany wypowiedzi krytyczno-publicystycznych.
  3. Narzędzia warsztatu krytyka.
  4. Narzędzia warsztatu publicysty.
  5. Przegląd bieżacych czasopism i stron internetowych o charakterze krytycznym i publicystycznym.
  6. Sposoby argumentacji w tekście publicystycznym.
  7. Rozpoznawanie i konstruowane argumetnów: zajęcia warsztatowe.
  8. Analiza wybranych współczesnych tekstów krytycznych i publicystycznych.
  9. Samodzielne redagowanie tekstów publicystycznych.
  10. Wypowiedzi publicystyczne i udział w dyskusji: zajęcia warsztatowe. 

Teaching methods

Praca z tekstem źródłowym i opracowaniem krytycznym, studium przypadku, dyskusja wokół tekstów pisanych przez uczestników warsztatów; projekt – przygotowanie tekstu krytyczno-publicystycznego w oparciu o temat i instrukcje podane przez prowadzącego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach, złożenie pracy końcowej.

 

Recommended reading

Cyranowicz M., Jak krytyka nie służy krytykowi – czyli o tym, co traci krytyk jako czytelnik, pisząc recenzję, [w:] Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007.

Głowiński M., Próba opisu tekstu krytycznego, w: Badania nad krytyką literacką, s. 2, Wrocław 1984, s. 73 – 85.

Kozłowska E., Recenzja jako forma podwójnego dialogu, [w:]  Praktyka stylistyczna nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.

Sendyka R., Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Kraków 2006.

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006.

Bieżące numery czasopism krytycznych i publicystycznych oraz źródła internetowe. 

Further reading

Antologia polskiego eseju literackiego, red. M. Krakowiak, Katowice 1998.

Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999.

Bańkowska E., Jagodziński J., Kozłowska E., Mikołajczuk A., Wolańska E., Wolański A., Wszeborowska H., Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. E. Bańkowskiej i A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.


Modified by dr Kamila Gieba (last modification: 07-05-2022 10:25)