SylabUZ

Generate PDF for this page

Psycho-oncology - course description

General information
Course name Psycho-oncology
Course ID 14.4-WP-PSChM-Pon
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 4
Available in specialities Psychologia kliniczna
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Konrad Opaliński
  • mgr Natalia Skrzyczewska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie studenta z czynnikami ryzyka i skutkami współczesnych chorób cywilizacyjnych- onkologicznych, kształtowanie umiejętności interpretacji zależności między psychiką i ciałem w kontekście zdrowia i choroby onkologicznej, rozumienie procesu żałoby.

Prerequisites

Wiedza z zakresu:

  • Psychologii zdrowia/choroby,
  • Psychologii klinicznej,
  • Psychologii osobowości
  • Psychologii społecznej 
  • Diagnozy psychologicznej

Scope

1. Zarys problematyki psychoonkologicznej i psychopaliatywnej. Uwarunkowania zachorowania na raka, psychologiczne aspekt leczenia chorób nowotworowych.

2. Kim jest psychoonkolog, rodzaje wsparcia i współpraca z pacjentem i jego rodziną w różnych fazach choroby.

2. Zachowania i przeżycia chorego w chorobie nowotworowej. 

3. Jak przekazywać niepomyślne wiadomości - protokół EMPATIA.

4. Psychopatologia zaburzeń w chorobie onkologicznej.

5. Psychologiczna problematyka relacji psycholog – pacjent. Kompetencje psychologa w pracy z pacjentem onkologicznym.

6. Wywiad kliniczny w pracy psychologa z pacjentem onkologicznym.

7. Potrzeby i emocje osób chorych.

8. Psychologiczne reakcje na niektóre objawy somatyczne.

8. Diagnoza egzystencjalnych problemów człowieka umierającego metodą wywiadu klinicznego.

9. Psychologiczna problematyka choroby i umierania dzieci i młodzieży.

10. Problematyka żałoby. Żałoba normalna i patologiczna. Pomoc psychologiczna w przeżywaniu żałoby

11. Wsparcie psychiczne i profesjonalne metody pomocy psychologicznej.

12. RTZ- racjonalna terapia zachowań w pracy psychoonkologa.

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, case study.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie min.70% pozytywnych odpowiedzi z egzaminu.

Recommended reading

  1. Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN, rozdz. 18, 291 - 316
  2. De Walden-Gałuszko, K. (2020). Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa, PZWL.
  3. Dorfmuller, M., Dietzfelbinger, H. (2012). Psychoonkologia. Diagnostyka - metody terapeutyczne. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner
  4. Sęk H. (red. 2 d. 2008). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, rozdz. 11,- 191
  5. Makowska H. (2001). Informowanie pacjenta przez lekarza. Czy ludzie chorzy chcą wiedzieć wszystko co im zagraża? W: red Dolińska- Zygmunt. Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytet Wrocławski
  6. De Walden-Gałuszka K. (1992). Wybrane zagadnienia psychoonkologii i psychotanatologii. Gdańsk: Wyd. UG.
  7. Dolińska-Zygmunt G. (2001). Psychologiczne aspekty chorób nowotworowych. W: red. G. Dolińska-Zygmunt, Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UWr, s. 209-225
  8. Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. (2015 ) red. Maria Rogiewicz Rok wydania:. , Wydawca: Medycyna Praktyczna
  9. Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i dorosłych ( 2015). red. Maria Rogiewicz , Wydawca: Medycyna Praktyczna
  10. Grassi L., (2012) Clinical Psycho-Oncology, John Wiley and sons Ltd.

Further reading

  1. Turuk-Nowakowska T. (1990). Postępowanie psychologa w chorobach nowotworowych. W: red. I. Heszen-Niejodek, Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych. Warszawa: PZWL.

  2. Kosiak W. (1981). Nastawienia wobec informacji o własnej chorobie jako forma redukowania lęku. Zeszyty Naukowe UJ, 1 nn.
  3. Widera-Wysoczańska A. (2001). Psychologiczne aspekty rozmowy lekarza z pacjentem umierającym i jego rodziną. W: red. G. Dolińska-Zygmunt, Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UWr, s. 315-330.

  4. Świrydowicz T. (1999). Psychologiczne aspekty przekazywania pacjentowi niepomyślnych informacji. Medycyna Wieku Rozwojowego, t. III, 2, s. 31-41.

  5. Świrydowicz T. (2002). Działalność psychologa w opiece paliatywnej. W: Cierpiałkowska L., Sek H. (red.) (2001). Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  6. Winch B. (2005). Jak rozmawiać z rodzina osoby terminalnie chorej? W: red. K. Stemplewska – Żakowicz, Wywiad psychologiczny. T.3, s. 200-213.

  7. Kostek M. (2009). Formy pomocy rodzinie w obliczu śmierci dziecka. W: red. S. Steuden, S. Tucholska, Psychologiczna aspekty doświadczania żałoby, s. 207-219.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 13:53)