SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychological problems of professional career and career counselling - course description

General information
Course name Psychological problems of professional career and career counselling
Course ID 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lilla Młodzik, prof. UZ
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w profesjonalną wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom ważności doradztwa zawodowego jako istotnego czynnika aktywności zawodowej człowieka i  procesu kształtowania kariery.

Prerequisites

Brak

Scope

Problematyka wykładów:

  • Kategoria kariery zawodowej w psychologii pracy, definicje, interpretacje
  • Wzory kariery, klasyczne kotwice kariery Scheina
  • Współczesne teorie karier: Hall, Arthur, Sullivan, Driver.
  • Rodzaje, poziomy i etapy kariery zawodowej
  • Doradztwo zawodowe w aspekcie planowania karier
  • Znaczenie nowoczesnego doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego.
  • Definiowanie cech i predyktorów przydatności zawodowej w świetle planowania kariery zawodowej
  • Kariera  jako dążenie do stanu pełnej dojrzałości profesjonalnej. Ścieżki profesjonalizacji w rozwoju człowieka
  • Kompetencje - macierze i skupiska kompetencji.
  • Teoretyczne i praktyczne aspekty procesów decyzyjnych w kształtowaniu kariery zawodowej.
  • Strategie kariery zawodowej.

Problematyka ćwiczeń

  • Wzory karier: ustalenia teoretyczne i empiryczne
  • Kariera jako sekwencja zdarzeń życiowych i zawodowych
  • Obiektywny i subiektywny wymiary kariery zawodowej
  • Model kariery Supera - stadia kariery
  • Sytuacyjne czynniki i bariery w kształtowaniu kariery zawodowej
  • Metody, techniki i formy konstruowania kariery, poradnictwo w aspekcie kariery
  • Kariera liniowa i kariera ekspercka
  • Kariery międzynarodowe w aspekcie procesów globalizacyjnych

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, warsztat, studium przypadku

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Recommended reading

  • Bańka, A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań: Wydawnictwo PRINT.
  • Jezior, J. (2017). Wyższe wykształcenie a rynek pracy. Studium metodologiczno-empiryczne. Lublin. UMCS.
  • Kukla, D., Duda, W. (red.) (2016). Poradnictwo zawodowe. Rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin.
  • Pikuła, N.G., Jagielska, K., Białożyt, K. (red.) (2017). Rynek pracy. Kariera zawodowa. Katowice: Śląsk.
  • Rutkowska, M. (red.) (2017). Instrumenty zarządzania własną karierą zawodową. Katowice. Uniwersytet Ekonomiczny. Paszowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.
  • Kasprzak, E. (2013). Poczucie jakości życia pracowników realizujących różne wzory kariery zawodowej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Kasprzak E,. (2020), Wzory karier i ich rozwój, w: Psychologia biznesu, PWN.
  • Hillebrecht, S., 2. Karriere und Karrieremodelle in der Literatur. Springer, 2017.

Further reading

  • Łaguna, M. (2010). Przekonania na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością. Gdańsk: GWP.
  • Łaguna, M. (2006). Skala skuteczności przedsiębiorczej. Roczniki Psychologiczne, 9(2), 103–123.
  • Paszowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:06)