Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w profesjonalną wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom ważności doradztwa zawodowego jako istotnego czynnika aktywności zawodowej człowieka i procesu kształtowania kariery.
Prerequisites
Brak
Scope
Problematyka wykładów:
Kategoria kariery zawodowej w psychologii pracy, definicje, interpretacje
Wzory kariery, klasyczne kotwice kariery Scheina
Współczesne teorie karier: Hall, Arthur, Sullivan, Driver.
Rodzaje, poziomy i etapy kariery zawodowej
Doradztwo zawodowe w aspekcie planowania karier
Znaczenie nowoczesnego doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego.
Definiowanie cech i predyktorów przydatności zawodowej w świetle planowania kariery zawodowej
Kariera jako dążenie do stanu pełnej dojrzałości profesjonalnej. Ścieżki profesjonalizacji w rozwoju człowieka
Kompetencje - macierze i skupiska kompetencji.
Teoretyczne i praktyczne aspekty procesów decyzyjnych w kształtowaniu kariery zawodowej.
Strategie kariery zawodowej.
Problematyka ćwiczeń
Wzory karier: ustalenia teoretyczne i empiryczne
Kariera jako sekwencja zdarzeń życiowych i zawodowych
Obiektywny i subiektywny wymiary kariery zawodowej
Model kariery Supera - stadia kariery
Sytuacyjne czynniki i bariery w kształtowaniu kariery zawodowej
Metody, techniki i formy konstruowania kariery, poradnictwo w aspekcie kariery
Kariera liniowa i kariera ekspercka
Kariery międzynarodowe w aspekcie procesów globalizacyjnych
Teaching methods
wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, warsztat, studium przypadku
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Recommended reading
Bańka, A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań: Wydawnictwo PRINT.
Jezior, J. (2017). Wyższe wykształcenie a rynek pracy. Studium metodologiczno-empiryczne. Lublin. UMCS.
Kukla, D., Duda, W. (red.) (2016). Poradnictwo zawodowe. Rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin.
Pikuła, N.G., Jagielska, K., Białożyt, K. (red.) (2017). Rynek pracy. Kariera zawodowa. Katowice: Śląsk.
Rutkowska, M. (red.) (2017). Instrumenty zarządzania własną karierą zawodową. Katowice. Uniwersytet Ekonomiczny. Paszowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.
Kasprzak, E. (2013). Poczucie jakości życia pracowników realizujących różne wzory kariery zawodowej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Kasprzak E,. (2020), Wzory karier i ich rozwój, w: Psychologia biznesu, PWN.
Hillebrecht, S., 2. Karriere und Karrieremodelle in der Literatur. Springer, 2017.
Further reading
Łaguna, M. (2010). Przekonania na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością. Gdańsk: GWP.
Łaguna, M. (2006). Skala skuteczności przedsiębiorczej. Roczniki Psychologiczne, 9(2), 103–123.
Paszowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.
Notes
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:06)