Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w profesjonalną wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom ważności doradztwa zawodowego jako istotnego czynnika aktywności zawodowej człowieka i procesu kształtowania kariery.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Kategoria kariery zawodowej w psychologii pracy, definicje, interpretacje
Wzory kariery, klasyczne kotwice kariery Scheina
Współczesne teorie karier: Hall, Arthur, Sullivan, Driver.
Rodzaje, poziomy i etapy kariery zawodowej
Doradztwo zawodowe w aspekcie planowania karier
Znaczenie nowoczesnego doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego.
Definiowanie cech i predyktorów przydatności zawodowej w świetle planowania kariery zawodowej
Kariera jako dążenie do stanu pełnej dojrzałości profesjonalnej. Ścieżki profesjonalizacji w rozwoju człowieka
Kompetencje - macierze i skupiska kompetencji.
Teoretyczne i praktyczne aspekty procesów decyzyjnych w kształtowaniu kariery zawodowej.
Strategie kariery zawodowej.
Problematyka ćwiczeń
Wzory karier: ustalenia teoretyczne i empiryczne
Kariera jako sekwencja zdarzeń życiowych i zawodowych
Obiektywny i subiektywny wymiary kariery zawodowej
Model kariery Supera - stadia kariery
Sytuacyjne czynniki i bariery w kształtowaniu kariery zawodowej
Metody, techniki i formy konstruowania kariery, poradnictwo w aspekcie kariery
Kariera liniowa i kariera ekspercka
Kariery międzynarodowe w aspekcie procesów globalizacyjnych
Metody kształcenia
wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, warsztat, studium przypadku
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Literatura podstawowa
Bańka, A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań: Wydawnictwo PRINT.
Jezior, J. (2017). Wyższe wykształcenie a rynek pracy. Studium metodologiczno-empiryczne. Lublin. UMCS.
Kukla, D., Duda, W. (red.) (2016). Poradnictwo zawodowe. Rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin.
Pikuła, N.G., Jagielska, K., Białożyt, K. (red.) (2017). Rynek pracy. Kariera zawodowa. Katowice: Śląsk.
Rutkowska, M. (red.) (2017). Instrumenty zarządzania własną karierą zawodową. Katowice. Uniwersytet Ekonomiczny. Paszowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.
Kasprzak, E. (2013). Poczucie jakości życia pracowników realizujących różne wzory kariery zawodowej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Kasprzak E,. (2020), Wzory karier i ich rozwój, w: Psychologia biznesu, PWN.
Hillebrecht, S., 2. Karriere und Karrieremodelle in der Literatur. Springer, 2017.
Literatura uzupełniająca
Łaguna, M. (2010). Przekonania na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością. Gdańsk: GWP.
Łaguna, M. (2006). Skala skuteczności przedsiębiorczej. Roczniki Psychologiczne, 9(2), 103–123.
Paszowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:06)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.