SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychosexual development in human life cycle - course description

General information
Course name Psychosexual development in human life cycle
Course ID 14.4-WP-PSChM-RPwCZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 5
Available in specialities Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wykład

Celem przedmiotu jest rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów psychologii o  koncepcje rozwoju seksualnego człowieka podporządkowanego dwom zasadom: ciągłości rozwoju seksualnego oraz integralności seksualności ludzkiej z jej rozwojem psychospołecznym.  Osiągnięcie celu możliwe jest na bazie  przedstawienia teorii rozwoju life-span- P. Baltesa, scalonego, ekologicznego modelu ludzkiej seksualności jako efektu interakcji czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych oraz teorii neopsychoanalitycznych wyjaśniających naturę wzorców, norm i dążeń w zakresie seksualności ludzkiej. 

Ćwiczenia

Celem ćwiczeń jest wnikliwa analiza zagadnień z dziedziny życia psychoseksualnego człowieka; refleksja nad tradycyjnym i współczesnym podejściem do seksualności człowieka na różnych etapach życia; rozważania nad problemami związanymi z kształtowaniem się tożsamości płciowej; odwoływanie się do obserwacji przypadków doświadczających trudności w przystosowaniu się do ról związanych z płcią, podejmowanie prób diagnozy i kreowanie pomysłów na udzielanie pomocy psychologicznej.

Prerequisites

Wykład; ćwiczenia

Student posiada wiedzę z zakresu biologicznych przemian w toku życia człowieka, z zakresu psychologicznej teorii rozwoju człowieka w ciągu życia, potrafi zanalizować wpływ czynników społecznych na zachowanie jednostki, posiada wiedzę z zakresu psychologicznych teorii osobowości, rozumie podejście holistyczne do problemów w zakresie rozwoju psychoseksualnego.

Scope

Wykład: Wyjaśnienie  modeli seksualności człowieka, pojęcie tożsamości płciowej w kontekście dojrzewania płciowego; orientacja seksualna - wyjaśnienie biologiczne, psychodynamiczne, behawioralne zintegrowane, hipoteza antagonizmu płciowego; współczesne spojrzenie na problem płci; androgynia; przejawy seksualności w różnych okresach życia; realizacja zadań rozwojowych w kontekście seksualności; intymne związki w dorosłości - problem miłości i zdrady mężczyzn i kobiet - konsekwencje dla związku; różnice indywidualne wobec problemu współżycia seksualnego w okresie dorosłości.

Ćwiczenia: Fazy rozwoju seksualnego :- oralna,-analna,-uretralna,-falliczna,-latencji -genitalna; rozwój psychoseksualny małego dziecka w kontekście jego ogólnego rozwoju; rozwój psychoseksualny w okresie późnego dzieciństwa; rozwój psychoseksualny w okresie adolescencji;  inicjacja seksualna i pierwsze intymne związki; rozwój psychoseksualny w okresie dorosłości - psychofizjologia reakcji seksualnych kobiet i mężczyzn; seksualne problemy okresu ciąży i połogu;  seksualność w okresie późnej dorosłości.

 

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: analiza merytoryczna treści w literaturze przedmiotu, dyskusja, praca w grupach 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach i pozytywne zaliczenie  kolokwium,

Warunkiem zaliczenia wykładu jest pozytywne zdanie egzaminu.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu

Recommended reading

Beisert M. (red.). (2006).Seksualność w cyklu życia człowieka. PWN, Warszawa

Wojciechowska J. (2003). Stereotypy ról płciowych w rozwoju tożsamości płciowej u dzieci. W: Brzezińska A., Jabłoński S., Marchow M. (red.). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Fundacja Humaniora, Poznań.

Beisert M. (1991). Seks twojego dziecka. K. Domke, Poznań.

Buss D.M. (1988). The evolution of human intrasexual competition. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 616-628.

Further reading

  1. Drozdowski P., Kokoszka A. Podstawowe pojęcia psychoanalizy .W: Drozdowski P., Kokoszka A. (red.). Wprowadzenie do psychoterapii. Akademia Medyczna im. M. Kopernika, Kraków 1993: 63–72.
  2. Kernberg O.F. Związki miłosne. Norma i patologia. Zysk i S-ka, Poznań 1998.
  3. Freud S. Życie seksualne. Wyd. KR, przekł. R. Reszke; Warszawa 1999.
  4. Obuchowski I., Jaczewski A. Rozwój erotyczny. WSIP, Warszawa 1982
  5. Starowicz, L O kobiecie, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, 2011
  6. Starowicz, L. O mężczyźnie, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, 2012,

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 05-04-2023 21:27)