Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną, specyfiką edukacji seksualnej adresowanej do tej kategorii osób oraz z możliwościami pedagogicznego wsparcia rodziców osób niepełnosprawnych.
Prerequisites
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii
Scope
Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną.
Zdrowie seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz osób niepełnosprawnych fizycznie.
Możliwości i ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb seksualnych przez osoby z niepełnosprawnością.
Związki i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością.
Praktyczne sposoby reagowania na przejawy seksualności u osób niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie.
Specyfika i możliwości organizacji edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością.
Rehabilitacja seksualna – co oznacza w kontekście różnych grup osób niepełnosprawnych?
Biologiczne i psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania seksualnego osób niepełnosprawnych.
Postawy wobec seksualności osób niepełnosprawnych – przegląd badań
Współpraca z rodzicami jako nieodzowny element wspierania seksualności osób niepełnosprawnych.
Seksualność osób przewlekle chorych (na cukrzycę, choroby serca, nowotwory, tarczycę, otyłość, choroby uroginekologiczne, choroby psychiczne)
Przyjmowane leki a aktywność seksualna.
Teaching methods
wykład, prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedzy i/lub przygotowanie prezentacji oraz ocena wypowiedzi i aktywności studenta na zajęciach.
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową
Recommended reading
Fornalik I. (2012), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie „Bardziej Kochani”, Warszawa
Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra
Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków
Kościelska M., (2004), Niechciana seksualność. Warszawa, Jacek Santorski
Further reading
Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
Kaufman M., Silverberg C., Fran., (2013) Pełnosprawni! Uniwersalny przewodnik po seksie dla tych, którzy żyją z niepełnosprawnością, chronicznym bólem i chorobą. Warszawa, Czarna Owca
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London
Notes
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:13)