SylabUZ

Generate PDF for this page

Sexual education - course description

General information
Course name Sexual education
Course ID 05.1-WP-PSChM-ES
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 4
Available in specialities Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy z na temat podstawowych zagadnień edukacji seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Prerequisites

Znajomość rozwoju biologicznego i psychologicznego człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.

Scope

1. Problematyka wykładu 

  • Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej.
  • Pedagogika seksualna, wychowanie seksualne, edukacja seksualna – zakres pojęciowy 
  • Cele edukacji seksualnej i wychowania seksualnego
  • Modele edukacji seksualnej – restrykcyjna, permisywna, złotego środka 
  • Historia edukacji seksualnej w Polsce
  • Założenia edukacji seksualnej w różnym wieku
  • Profilaktyka HIV /AIDS/STI

2. Problematyka ćwiczeń 

  • Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej.
  • Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych
  • Edukacja seksualna w Polsce - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją
  • Społeczno-kulturowe konteksty edukacji seksualnej 
  • Rodzina, szkoła, kościół, rówieśnicy i media, jako agendy socjalizacji seksualnej
  • Metodyka edukacji seksualnej 
  • Zajęcia metodyczno-praktyczne 

 

Teaching methods

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, konspekt 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład 

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik egzaminu pisemnego z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru. Próg zaliczenia 60%. 

Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,

Ćwiczenia 

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia  ocena aktywności na zajęciach i prezentacja konspektu z zakresu edukacji seksualnej.  

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  1. Bieńko M., Izdebski Z., Wąż K. (2016), Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Difin, Warszawa
  2. Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002), Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, UMCS, Lublin
  3. Izdebski Z., Wąż K., Dec-Pietrowska J. (2020) Wychowanie seksualne, W: Psychologia wychowania: wybrane problemy, 2020. red, nauk. Hanna Liberska, Janusz Trempała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 431—444
  4. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
  5. WHO (2010), Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin: Wydawnictwo Czelej.
  6. Zielona-Jenek M., Chodecka A. (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP

Further reading

  1. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków 
  2. Izdebski Z., Dec-Pietrowska J., Kozakiewicz A., Mazur J. (2022), What One Gets Is Not Always What One Wants—Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health19, 1366.
  3. Jąderek I. (2022), Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?, Wydawnictwo PWN 
  4. Kościańska A. (2017), Zobaczyć łosia: historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu, Wydawnictwo Czarne 

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 17:57)