SylabUZ

Generate PDF for this page

Biological rudiments of behaviour - course description

General information
Course name Biological rudiments of behaviour
Course ID 13.1-WP-PSChM-BPZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Laboratory 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie Studenta/Studentki z podstawowymi zagadnieniami biologii istotnymi dla psychologa, od neuronauk po biologię ewolucyjną.

Prerequisites

Student/ka powien/na posiadać ogólną wiedzę biologiczną z zakresu szkoły średniej.

Scope

podstawy neuronauk; neuroprzekaźnictwo - znajomość podstaw neuroprzekaźnictwa w zastosowaniu do wiedzy na temat działania np. antydepresantów; ośrodkowy układ nerwowy - jego podstawowa budowa i funkcje, wytłumaczone następnie w kontekście regulacji afektu; hipokamp i pamięć jawna, ciało migdałowate i pamięć emocjonalna, niejawna, pamięć traum, lęk i awersja; style przywiązania i zdolność do mentalizowania i ich neuronalne korelaty w CUN, neurony lustrzane a rezonans emocjonalny; obwodowy układ nerwowy, w szczególności budowa i funkcje autonomicznego układu nerwowego i zastosowanie tej wiedzy do zrozumienia zjawiska somatyzowania i chorób psychosomatycznych; rola wewnątrzwydzielnicza mózgowia i oś HPA w reakcji na stres; podstawy biologii depresji; podstawy biologii uzależnień; podstawy genetyki i biologii ewolucyjnej oraz epigenetyki i ewolucyjnej biologii rozwojowej (evo-devo) w kontekście pytania o rolę ontogenezy i filogenezy w psychologii, także dziedziczenie i międzypokoleniowość w psychologii.

Teaching methods

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, prezentacja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunki zaliczenia laboratorium: kolokwium

Warunki zaliczenia ćwiczeń: prezentacja, kolokwium

Warunki zaliczenia egzaminu: test pisemny składający się z pytań zamkniętych i z pytań otwartych.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu, tj. oceny końcowej z laboratorium, z ćwiczeń i z egzaminu. Ocenę końcową ustala się zgodnie z zasadą:
od 2,5 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania, przy czym nie może być ona niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu (zgodnie z § 26 pkt 3 regulaminu UZ).
 

Recommended reading

  1. Kalat, J. 2016. Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, PWN.
  2. Sapolsky R. 2010. Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu. PWN.
  3. Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Allen, Fonagy, Bateman. 2014. Wydawnictwo UZ. 
  4. Sapolsky R. 2017. Behave: The Biology of Humans at Our Best and Worst. 

Further reading

  1. Gerhardt, S. 2015. Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 
  2. de Waal, F. 2016. Bystre zwierzę. Czy jesteśmy dość mądrzy, aby zrozumieć mądrość zwierząt? Kraków, Copernicus Center Press.
  3. Krzanowska, H., Łomnicki, A., Rafiński, J., Szarski, H., Szymura, J. 2002. Zarys mechanizmów ewolucji. Warszawa, PWN.

Notes

brak


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 17-01-2023 12:38)