SylabUZ
Course name | Biological rudiments of behaviour |
Course ID | 13.1-WP-PSChM-BPZ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 6 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Laboratory | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem zajęć jest zapoznanie Studenta/Studentki z podstawowymi zagadnieniami biologii istotnymi dla psychologa, od neuronauk po biologię ewolucyjną.
Student/ka powien/na posiadać ogólną wiedzę biologiczną z zakresu szkoły średniej.
podstawy neuronauk; neuroprzekaźnictwo - znajomość podstaw neuroprzekaźnictwa w zastosowaniu do wiedzy na temat działania np. antydepresantów; ośrodkowy układ nerwowy - jego podstawowa budowa i funkcje, wytłumaczone następnie w kontekście regulacji afektu; hipokamp i pamięć jawna, ciało migdałowate i pamięć emocjonalna, niejawna, pamięć traum, lęk i awersja; style przywiązania i zdolność do mentalizowania i ich neuronalne korelaty w CUN, neurony lustrzane a rezonans emocjonalny; obwodowy układ nerwowy, w szczególności budowa i funkcje autonomicznego układu nerwowego i zastosowanie tej wiedzy do zrozumienia zjawiska somatyzowania i chorób psychosomatycznych; rola wewnątrzwydzielnicza mózgowia i oś HPA w reakcji na stres; podstawy biologii depresji; podstawy biologii uzależnień; podstawy genetyki i biologii ewolucyjnej oraz epigenetyki i ewolucyjnej biologii rozwojowej (evo-devo) w kontekście pytania o rolę ontogenezy i filogenezy w psychologii, także dziedziczenie i międzypokoleniowość w psychologii.
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, prezentacja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunki zaliczenia laboratorium: kolokwium
Warunki zaliczenia ćwiczeń: prezentacja, kolokwium
Warunki zaliczenia egzaminu: test pisemny składający się z pytań zamkniętych i z pytań otwartych.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu, tj. oceny końcowej z laboratorium, z ćwiczeń i z egzaminu. Ocenę końcową ustala się zgodnie z zasadą:
od 2,5 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania, przy czym nie może być ona niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu (zgodnie z § 26 pkt 3 regulaminu UZ).
brak
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 17-01-2023 12:38)