SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociology - course description

General information
Course name Sociology
Course ID 14.2-WP-PSChM-Soc
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Bazuń
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- Zapoznanie studentów z różnorodnymi pojęciami dotyczącymi świata społecznego.

- Zwrócenie uwagi na powiązania kontekstu społecznego z praktykami uczestniczących w życiu społecznym jednostek.

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Scope

Problematyka wykładu:
Przedmiot i metody socjologii a inne nauki społeczne.
Koncepcja wyobraźni socjologicznej.
Człowiek jako istota społeczna i twórca społecznego świata.
Socjalizacja i kontrola społeczna.
Konformizm społeczny.
Więź społeczna.
Kategorie opisujące całości społeczne: zbiorowości, grupy i społeczeństwa.
Kultura: normy i wartości, symbole i znaczenia.
Różnorodność kulturowa: sub- a kontrkultura, relatywizm, a uniwersalizm kulturowy.
Typologia społeczeństw - cechy społeczeństw współczesnych.
Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja
Ruchy społeczne i ich rola we współczesnym świecie.
Koncepcje państwa i narodu i praktyczne konsekwencje ich stosowania.
Problemy zróżnicowania społecznego.
Wybrane elementy metodologii badań socjologicznych: etapy procesu badawczego.
Wybrane metody i techniki badań socjologicznych.
Kultura narzekania.

Problematyka ćwiczeń:
Macdonaldyzacja kultury. Macdonaldyzacja w edukacji.
Siła jednostek w życiu społecznym i jej różnorodne konsekwencje (charyzmatyczni przywódcy, autorytaryzm, podporządkowanie społeczne)
Swoi i obcy. Relacje między grupami, ich znaczenie i ich przeobrażenia.
Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja ich przejawy w praktykach społecznych.
Kultura, wzory kulturowe i ich wpływ na praktykę społeczną.
Nierówności społeczne i ich konsekwencje.

Teaching methods

WYKŁAD: Wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna, fragmenty filmów, analiza studiów przypadku, quizy, elementy dyskusji, formy aktywizujące uczestników wykładu.
ĆWICZENIA: Dyskusja moderowana, praca z tekstem, praca grupowa, dyskusja - praca przy wykorzystaniu metod pracy warsztatowej. Jeśli to będzie możliwe jedne zajęcia przy wykorzystaniu edukacji w ruchu - odwiedzenie wybranej instytucji/organizacji na terenie Zielonej Góry - wizyta studyjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest napisanie przynajmniej trzech, krótkich prac pisemnych oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Prace pisemne dotyczą materiału
omawianego na zajęciach i powstają w oparciu o zaproponowany materiał filmowy oraz materiały dotyczące tematu.
Tematy zaproponowanych prac odzwierciedlają potrzebę odwołania się do treści uwzględnionych w tematyce ćwiczeń. Praca pisemna powinna: być interpretacją danego
zjawiska lub danego problemu, zawierać refleksyjny sposób podejścia do tematu. Ocenie podlega umiejętność podjęcia analizy i dyskusji zgodnie z problemami postawionymi w zadaniach.
Aktywność na zajęciach wyrażająca się w dyskusji na tematy poszczególnych zajęć jest także uwzględniania w ocenie z ćwiczeń.
Test egzaminacyjny. Warunkiem przystąpienia do testu egzaminacyjnego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Test składa się z ośmiu pytań zamkniętych, wielokrotnego wyboru
i dwóch pytań otwartych. Pytania obejmują problematykę omawianą na wykładach i na ćwiczeniach. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie z testu co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia, tj. min.7 punktów. Student, który uzyska 7 punktów otrzymuje ocenę dostateczną; 8-9 punktów otrzymuje ocenę dostateczną z plusem; 11-10 punktów otrzymuje ocenę dobrą; 12-13 punktów otrzymuje ocenę dobrą z plusem, 14 punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Ocena końcowa stanowi 40% oceny z ćwiczeń i 60% oceny z wykładu.

Recommended reading

Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2004

Szacka B., Wstęp do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.

Hess B. B., Markson E. W., Stein P. J., Sociology, Marmillan Publishing Company, New York.
 

Further reading

Aronson E., Człowiek, istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Bauman, Z., Socjologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1996.

Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009.

Nowak S., Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965.

Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Graffiti BC Toruń 1998.

Rietzer G., Murphy W. W., Introduction to sociology, Sage Publishing.

Rosling H., Factfulness. Dlaczego swiat jest lepszy niż myśłim, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Poznań 2018.

Tyszka Z., Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.

Sztompka P., Boguń-Borowska M., (red.) Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.

Notes

-


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 08:23)