SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to psychology II - course description

General information
Course name Introduction to psychology II
Course ID 14.4-WP-PSChM-WdP2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dagmara Gawron
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Wykłady mają na celu wprowadzenie studenta w obszar wiedzy niezbędny do swobodnego poruszania się w dziedzinie psychologii ogólnej. Studenci zaznajomieni zostaną z klasycznymi oraz współczesnymi badaniami empirycznymi dotyczącymi tematyki różnic indywidualnych, osobowości, radzenia sobie ze stresem oraz psychopatologii, podstawową terminologią oraz z głównymi trendami rozwoju psychologii ogólnej.

Prerequisites

Brak.

Scope

WYKŁAD:

INTELIGENCJA

  • Czym jest inteligencja?
  • Co to jest czynnik g – badania Spearmana
  • Inteligencja płynna i skrystalizowana – model inteligencji Cattell’a
  • Pomiar inteligencji
  • Rasa a inteligencja
  • Determinanty inteligencji

TEMPERAMENT

  • Czym jest temperament?
  • Temperament a osobowość
  • Historia typologii temperamentu:
  • Typologia Hipokratesa-Galena
  • Teorie konstytucjonalne
  • Pawłow: typologia układu nerwowego
  • Teoria Poszukiwania Doznań – Marvin Zuckerman
  • Regulacyjna teoria Strelaua

TWÓRCZOŚĆ

  • Czym jest twórczość – ujęcie elitarne i egalitarne
  • Indywidualne cechy twórców
  • Charakterystyka środowiska rodzinnego osób twórczych
  • Elementy treningu twórczości
  • Pomiar poziomu kreatywności

ZNACZENIE CIELESNOŚCI DLA PSYCHOSPOŁECZNEGO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA

  • Wzorzec piękna i konsekwencje jego niespełnienia
  • Niezadowolenie z wyglądu a funkcjonowanie psychospołeczne
  • Psychologiczne i społeczne źródła pogoni za nierealistycznym standardem urody
  • Brak akceptacji własnej fizyczności a aktywizowany motyw samoulepszenia – modyfikacja wyglądu
  • Wpływ mediów społecznościowych na spostrzeżenia dotyczące własnego wyglądu

SZCZĘŚCIE

  • Determinanty szczęścia
  • Zjawisko przepływu
  • Psychologia pozytywna
  • Terapia pozytywna

STRES, ZDROWIE I RADZENIE SOBIE ZE STRESEM

  • Czym jest stres?
  • Stres, zdrowie i choroba
  • Strategie radzenie sobie ze stresem

PSYCHOLOGIA BIEGU ŻYCIA: DORASTANIE, STARZENIE SIĘ, NABYWANIE MĄDROŚCI

  • Od poczęcia do narodzin
  • Niemowlęctwo i dzieciństwo
  • Adolescencja: między dwoma światami
  • Dorastanie i starzenie się

ZABURZENIA PSYCHICZNE

  • Rozpoznanie zaburzeń psychicznych
  • Zaburzenia nastroju
  • Zaburzenia lękowe
  • Schizofrenia
  • Zaburzenia dysocjacyjne i zaburzenia odżywiania się

Teaching methods

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny; dyskusja;

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ:

Egzamin obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów). 

 

Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć:  maksymalnie 25 punktów w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.

 

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 23-25
  •  Dobry plus: 20-22
  •  Dobry: 18-19
  •  Dostateczny plus: 15-17
  •  Dostateczny: 13-14
  • Niedostateczny: 0-12

Recommended reading

Rathus, S.A. (2004), Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.

Kosslyn, S. M. & Rosenberg, R.S. (2006). Psychologia. Mózg – człowiek – świat. Kraków: Znak.

Further reading

Strelau J. (red.) Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1 (rozdział 1 i 2) i tom 2 (najlepiej całość) lub nowe wydanie z roku 2008.

Nolen-Hoeksema, S. Fredrickson B., Loftus, G. R., Lutz, Ch. (2014). Atkinson and Hilgard's Introduction to Psychology. Hampshire, UK: Cengage Learning EMEA.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 17-01-2023 12:40)