SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of psychological research and statistics I - course description

General information
Course name Methodology of psychological research and statistics I
Course ID 14.0-WP-PSChM-MBPzS1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Paweł Kleka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

W toku zajęć kształtowana jest umiejętność czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, krytyczna ocena prac naukowych, znajomości metodologii badań psychologicznych. Studenci ćwiczą się w formułowaniu problemów/hipotez badawczych, wyborze modelu badania zależności i operacjonalizacji zmiennych. Dowiadują się o znaczeniu metodologii w nauce i o teoretycznych modelach poznania naukowego, zdobywają wiedzę na temat specyfiki procesu badawczego w psychologii i metodologii tej dyscypliny, nabywają umiejętności prawidłowego formułowania pytań, na które mogą dać odpowiedź badania empiryczne. 
W ramach zajęć stwarza się warunki do refleksji nad konsekwencjami stosowania wnioskowania statystycznego przy formułowaniu wniosków z badań empirycznych.

Prerequisites

zaliczenie zajęć:
Podstawy postępowania naukowego dla psychologów 
 

Scope

Cechy charakterystyczne poznania naukowego w psychologii, relacja między problemem i hipotezą.
Model badawcze w psychologii: eksperymentalny, model badań ex post facto i model korelacyjny.
Sposoby doboru próby z populacji.
Kontekst psychologiczny i etyczny interakcji badacza z osoba badaną.
Pomiar w psychologii i opis statystyczny zmiennych.
Rozkłady zmiennych. Rozkład normalny
Badanie siły związku między parą zmiennych – współczynniki korelacji
Badanie siły związku między większą liczba zmiennych niż dwie - analiza regresji liniowej
Tworzenie adekwatnych w stosunku do postawionych hipotez badań psychologicznych

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, praca w grupach, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie laboratorium - na podstawie oceny aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji wokół przygotowanej przez niego prezentacji z analizy danych;
Zaliczenie wykładów - na podstawie sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test składający się z pytań otwartych i/lub zamkniętych, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, wagi średniej: 50% wykład -  laboratorium 50%.

Recommended reading

- Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN
- Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Rozdział 4. Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (wyd. 2, t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje. Opracowane przez Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki i Informatyzacji. Zaakceptowane przez Komitet Badań Naukowych IV kadencji, Warszawa, 2004 r. www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/20/15/20151/dobra_praktyka.pdf
- Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
- King M., Minium W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa PWN.
- Dienes, Z. (2008). Understanding psychology as a science: An introduction to scientific and statistical inference. Macmillan International Higher Education.

Further reading

- Popper, K. (2002) Logika odkrycia naukowego. Warszawa:  Aletheia.
- Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Aletheia.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 17-01-2023 12:41)