SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of psychological research and statistics II - course description

General information
Course name Methodology of psychological research and statistics II
Course ID 14.0-WP-PSChM-MBPzS2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Paweł Kleka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie uczestników kursu z istotą i znaczeniem wnioskowania naukowego (statystycznego) i wykształcenie umiejętności właściwego stawiania pytań, na które odpowiedź uzyskuje się w toku wnioskowania statystycznego.
Opanowanie podstawowych praw oraz podstawowych pojęć dla wiedzy o wnioskowaniu statystycznym, nabycie umiejętności wyboru właściwej dla danego problemu techniki indukcyjnej, przeprowadzanie wybranego testu statystycznego oraz interpretacji uzyskanych wyników, nabycie umiejętności w zakresie operacjonalizacji zmiennych psychologicznych, kształtowanie umiejętności statystycznego opisu zebranych danych, opanowanie podstawowych umiejętności potrzebnych do statystycznej weryfikacji hipotez o wzajemnych związkach między zmiennymi, dostarczenie wiedzy na temat teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa i ich praktycznych zastosowaniach przy analizie danych empirycznych oraz nabycie umiejętności zastosowania w praktyce właściwości rozkładu normalnego, uwrażliwienie na psychologiczny i etyczny kontekst badań empirycznych.

Prerequisites

zaliczenie zajęć:
Podstawy postępowania naukowego dla psychologów 
Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I

Scope

Wnioskowanie statystyczne. Próba i populacja. Statystyki i parametry. Prawa, na których opiera się wnioskowanie statystyczne.
Kryteria wyboru testów statystycznych
Schemat wnioskowania indukcyjnego. Etapy wnioskowania
Rozkłady zmiennych: rozkład normalny, rozkład t-Studenta, rozkład F- Fishera-Snedecora, rozkład chi-kwadrat
Parametryczne testy statystyczne (skala interwałowa i ilorazowa)
Nieparametryczne testy statystyczne (skala porządkowa)
Nieparametryczne testy statystyczne (skala nominalna)
Analiza wariancji jako statystyczna podstawa eksperymentu jednoczynnikowego i dwuczynnikowego
Odmiany ANOVA i specjalne zastosowania ANOVA

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, praca w grupach, dyskusja 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie laboratorium - na podstawie praktycznej pracy zaliczeniowej polegającej na przeprowadzeniu adekwatnych analiz statystycznych do przedstawionych problemów badawczych;
Zaliczenie wykładów - na podstawie sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test składający się z pytań otwartych i/lub zamkniętych, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, wagi średniej: 50% wykład -  laboratorium 50%.

Recommended reading

 Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN
- Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Rozdział 4. Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (wyd. 2, t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje. Opracowane przez Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki i Informatyzacji. Zaakceptowane przez Komitet Badań Naukowych IV kadencji, Warszawa, 2004 r. www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/20/15/20151/dobra_praktyka.pdf
- Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
- King M., Minium W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa PWN.
- Dienes, Z. (2008). Understanding psychology as a science: An introduction to scientific and statistical inference. Macmillan International Higher Education.

Further reading

- Popper, K. (2002) Logika odkrycia naukowego. Warszawa:  Aletheia.
- Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Aletheia.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 09:22)