SylabUZ
Course name | Methodology of psychological research and statistics II |
Course ID | 14.0-WP-PSChM-MBPzS2 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 7 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Zapoznanie uczestników kursu z istotą i znaczeniem wnioskowania naukowego (statystycznego) i wykształcenie umiejętności właściwego stawiania pytań, na które odpowiedź uzyskuje się w toku wnioskowania statystycznego.
Opanowanie podstawowych praw oraz podstawowych pojęć dla wiedzy o wnioskowaniu statystycznym, nabycie umiejętności wyboru właściwej dla danego problemu techniki indukcyjnej, przeprowadzanie wybranego testu statystycznego oraz interpretacji uzyskanych wyników, nabycie umiejętności w zakresie operacjonalizacji zmiennych psychologicznych, kształtowanie umiejętności statystycznego opisu zebranych danych, opanowanie podstawowych umiejętności potrzebnych do statystycznej weryfikacji hipotez o wzajemnych związkach między zmiennymi, dostarczenie wiedzy na temat teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa i ich praktycznych zastosowaniach przy analizie danych empirycznych oraz nabycie umiejętności zastosowania w praktyce właściwości rozkładu normalnego, uwrażliwienie na psychologiczny i etyczny kontekst badań empirycznych.
zaliczenie zajęć:
Podstawy postępowania naukowego dla psychologów
Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I
Wnioskowanie statystyczne. Próba i populacja. Statystyki i parametry. Prawa, na których opiera się wnioskowanie statystyczne.
Kryteria wyboru testów statystycznych
Schemat wnioskowania indukcyjnego. Etapy wnioskowania
Rozkłady zmiennych: rozkład normalny, rozkład t-Studenta, rozkład F- Fishera-Snedecora, rozkład chi-kwadrat
Parametryczne testy statystyczne (skala interwałowa i ilorazowa)
Nieparametryczne testy statystyczne (skala porządkowa)
Nieparametryczne testy statystyczne (skala nominalna)
Analiza wariancji jako statystyczna podstawa eksperymentu jednoczynnikowego i dwuczynnikowego
Odmiany ANOVA i specjalne zastosowania ANOVA
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, praca w grupach, dyskusja
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie laboratorium - na podstawie praktycznej pracy zaliczeniowej polegającej na przeprowadzeniu adekwatnych analiz statystycznych do przedstawionych problemów badawczych;
Zaliczenie wykładów - na podstawie sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test składający się z pytań otwartych i/lub zamkniętych, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, wagi średniej: 50% wykład - laboratorium 50%.
Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN
- Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Rozdział 4. Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik (wyd. 2, t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje. Opracowane przez Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki i Informatyzacji. Zaakceptowane przez Komitet Badań Naukowych IV kadencji, Warszawa, 2004 r. www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/20/15/20151/dobra_praktyka.pdf
- Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk S-ka Wydawnictwo.
- King M., Minium W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa PWN.
- Dienes, Z. (2008). Understanding psychology as a science: An introduction to scientific and statistical inference. Macmillan International Higher Education.
- Popper, K. (2002) Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Aletheia.
- Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Aletheia.
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 09:22)