SylabUZ

Generate PDF for this page

Intelligence tests - course description

General information
Course name Intelligence tests
Course ID 14.4-WP-PSChM-TI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Florkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami rozumienia i diagnozowania inteligencji człowieka. Student pozna i zastosuje w praktyce wybrane testy inteligencji oraz zdobędzie umiejętność przeprowadzania badania wybranymi testami.

Student stworzy diagnozę na podstawie przeprowadzonego testu inteligencji.

Zapozna się z metodami pomiaru powiązanych umiejętności (testy zdolności poznawczych oraz kreatywności).

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii poznawczej, psychometrii i psychologii różnic indywidualnych.

Scope

Przedstawienie różnych teorii inteligencji, historii badań nad inteligencją oraz współczesnych metod diagnozy inteligencji i zdolności poznawczych. Rozumienie zależności pomiędzy wpływami środowiskowymi i genetycznymi na wynik w testach inteligencji oraz ograniczeń testów inteligencji. Omówienie specyfiki testowania inteligencji: wybór testu (grupowy vs indywidualny, dobór odpowiednio do mierzonej zdolności), czasu, miejsca i innych czynników potencjalnie wpływających na wynik. Omówienie wyników surowych, miar porównawczych i interpretacji wyniku. Omówienie wybranych technik mierzenia inteligencji u dorosłych i dzieci np. Skale Ravena,  Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Diagnoza Możliwości Intelektualnych, Skala Catella,  APIS-P(R), Skala Inteligencji Stanford-Binet (SB5), WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci - Wersja Zmodyfikowana, analiza wyniku pod kątem klinicznym. Omówienie wybranych testów zdolności specjalnych i funkcji poznawczych. Samodzielne wykonanie wybranych testów inteligencji.

Teaching methods

Pogadanka, demonstracja, opis i interpretacja przypadków, symulacja, pomiar, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, samodzielne wykonanie testu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy zaliczeniowej, obejmującej diagnozę inteligencji dorosłej osoby na skali inteligencji płynnej i skrystalizowanej, opisaną zarówno w formie wyników surowych, jak i przeliczonych, ocenę funkcjonowania inteligencji na tle grupy porównawczej (zgodnie z normami), interpretację wyników testów (profilu inteligencji) w odniesieniu do funkcjonowania osoby badanej oraz propozycję przekazania wyniku osobie badanej (diagnozy pisemnej).

Recommended reading

  • Aleksandra Jaworowska, Anna Matczak (2002). OMNIBUS - Test Inteligencji. Podręcznik

  • Podręczniki do testów Pracowni Testów Psychologicznych PTP, o ile nie wskazano inaczej:

  • Anna Matczak, Aleksandra Jaworowska, Katarzyna Martowska. TRS-S, TRS-Z Test Rozumienia Słów – Wersja Standard i Wersja dla Zaawansowanych3

  • Jerzy Brzeziński, Marek Gaul, Elżbieta Hornowska, Aleksandra Jaworowska, Andrzej Machowski, Marzenna Zakrzewska (2004). WAIS-R (PL) - Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych - Wersja Zrewidowana.

  • Anna Matczak, Anna Piotrowska, Wanda Ciarkowska (2008). WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci - Wersja Zmodyfikowana

  • Aleksandra Jaworowska, Teresa Szustrowa (2000). TMS-K - Test Matryc Ravena w Wersji Standard

  • Jan Strelau (1997). Inteligencja człowieka. Wydawnictwo "Żak", rozdziały: 7, 8 i 9.

Further reading

Krasowicz-Kupis G., Wiejak K. (2006). Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Anastasi A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracowania Testów Psychologicznych PTP.

Neisser, U. (1997). Rising Scores on Intelligence Test. American Scientist, 85, 440–447.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 03-04-2023 14:39)