SylabUZ
Course name | Introduction to clinical psychology |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-WdPK |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest przedstawienie różnych sposobów rozumienia zdrowia i zaburzenia psychicznego. Historyczne zmiany w sposobie stawiania diagnoz i konceptualizacji zaburzeń psychicznych. Omówione są główne nurty psychologiczne i teorie zaburzeń psychicznych.
Student zapoznaje się z podstawami psychologii klinicznej w ujęciu naukowym i praktycznym, powiązaniem wiedzy ogólnopsychologicznej z wiedzą kliniczną, kształtuje postawy zaangażowania w problemy osób zaburzonych oraz zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej w stosunku do tych osób.
Student zdobywa wiedzę o różnych kategoriach zaburzeń psychicznych, metodach diagnozy tych zaburzeń oraz teoretycznych podstaw diagnozy zaburzeń psychicznych.
Psychologia ogólna, psychologia poznawcza, psychologia rozwojowa, historia psychologii.
Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Historyczny rys paradygmatów psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychiatria i inne nauki zajmujące się zaburzeniami psychicznymi. Zdrowie i choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym.
Zadania psychologa klinicznego. Model patogenetyczny i salutogenetyczny
Zaburzenia psychiczne, jako podstawowa kategoria teoretyczna psychologii klinicznej. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa pracy badawczej i diagnostycznej. Role zawodowe psychologa klinicznego w diagnozie, poradnictwie, interwencji kryzysowej i terapii. Etyczne aspekty pracy psychologa klinicznego. Diagnoza podstawowych zaburzeń psychicznych (zaburzeń nastroju, zaburzeń lękowych, zaburzeń seksualnych, zaburzeń osobowości).
Wykład tradycyjny, prezentacje multimedialne, przedstawienie przypadków.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Sprawdzian końcowy w formie pisemnej stanowi ocenę końcową z przedmiotu. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania."
Seligman, M. E. P., Walker, E. F., Rosenhan, D. L. (2017). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Butcher J. N., Hooley J. M., Mineka S. (2017). Psychologia zaburzeń. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Carson R.( i inni). Psychologia zaburzeń , Gdańsk 2003 , tom I i II.
Meyer R. ,Psychopatologia , Gdańsk 2003.
Cierpiałkowska L. Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna , Warszawa 2016.
Frick P.J., Barry C.T., Kamphaus R.W., (2010). Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New York: Springer.
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 30-04-2022 19:04)