SylabUZ

Generate PDF for this page

Assertiveness and presentation training - course description

General information
Course name Assertiveness and presentation training
Course ID 14.4-WP-PSChM-TAiP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Natalia Skrzyczewska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie uczestników zajęć z ujęciem asertywności i autoprezentacji oraz wszelkich elementów wzmacniających asertywność, mającymi wpływ na ich skuteczność komunikacyjną, przedstawienie asertywności jako umiejętności pomagającej budować relacje oparte na wzajemnym szacunku, otwartości, gotowości do współpracy z poszanowaniem praw swoich i innych ludzi, poprzez zastosowanie:  pracy i ćwiczeń grupowych podczas prezentacji.

Prerequisites

Psychologii społeczna, psychologia osobowości, psychologia emocji i motywacji.

Scope

1.Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja.

  • Cechy skutecznej autoprezentacji. Skuteczna autoprezentacja w różnych kontekstach.
  • Trema, stres i radzenie sobie z nimi.
  • Prezentacja kompetencji.
  • Najpopularniejsze formy autoprezentacji
  • Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej.

2. Warunki dobrego porozumienia i sztuka zachowania postawy pozytywnej.

3. Asertywność w myśleniu o sobie i asertywność interpersonalna.

4. Typy postaw – asertywna, agresywna, bierna i manipulująca w aspekcie komunikacji interpersonalnej.

5. Empatia i uważność jako elementy wspomagające rozumienie postawy asertywnej.

6. Zasady dobrego słuchania i zadawania pytań.

7. Asertywność w komunikacji niewerbalnej.

8. Przyjmowanie krytyki- krytyka konstruktywna i oceniająca oraz asertywne reakcje na krytykę.

9. Przyjmowanie pochwał i komplementów oraz asertywne reakcje na pochwały.

Teaching methods

 Dyskusja panelowa, praca w grupach, prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa składa się z dwóch części- ocen z prezentacji (konspekt i wystąpienie) oraz oceny z kolokwium.

Aby student zaliczył zajęcia musi stworzyć konspekt do prezentacji, który wyśle maksymalnie tydzień przed swoim wystąpieniem. Konspekt podlega ocenie i przechodzi przez weryfikację zanim student przedstawi wypracowane elementy całej grupie. Przykładowy konspekt jest przedstawiany wszystkim studentom na pierwszych zajęciach i należy swój konspekt tworzyć według wyznaczonego szablonu. Nie przesłanie konspektu na czas wiąże się z obniżeniem oceny.

Kolokwium składa się z pytań testowych jednokrotnego wyboru. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 60 % punktów.

Recommended reading

1.Król-Fijewska M., (2007): Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa.

2.Alberti R. i Emmons, M., (2008): Asertywność, Gdańsk.

3. Davis M. H. (1999): Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

4. Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.

5. Benedikt A.,(2011) Asertywność jako proces skutecznej komunikacji.

6. McKay M, Davis M, (2021): Sztuka skutecznego porozumiewania się.

7. Thomson P.,(1998): Sposoby komunikacji interpersonalnej 

8. Stewart J., (2005) Mosty zamiast murów.

9. Murphy J., (2011) Assertiveness: How to Stand Up for Yourself and Still Win the Respect of Others. 

 

 

Further reading

1. Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań

2. Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,

3. McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010

Notes

Każdy student bierze udział przynajmniej w jednej prezentacji. Studenci maja za zadanie wykazać się umiejętnościami autoprezentacji w trakcie swojego wystąpienia.


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 14:22)