SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to neuropsychology - course description

General information
Course name Introduction to neuropsychology
Course ID 14.4-WP-PSChM-WNps
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 4
Available in specialities Psychologia kliniczna
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • mgr Konrad Opaliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- Zapoznanie się studentów ze stanem aktualnej wiedzy neuropsychologicznej, szczególnie w z dziedziny neuropsychologii klinicznej

- Zapoznanie się studentów z aktualnymi metodami diagnostycznymi stosowanymi w neuropsychologii

- Kształtowanie umiejętności różnicowania zaburzeń neuropsychologicznych

- Kształtowanie umiejętności stosowania testów neuropsychologicznych w praktyce klinicznej

Prerequisites

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologicznych mechanizmów zachowania, anatomii, budowy mózgu oraz funkcjonowania wyższych funkcji poznawczych.

Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy zachowań, Psychologia procesów poznawczych, Testy do badania organiki

Scope

Problematyka laboratorium:

- Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu

- Zaburzenia neuropsychologiczne powstałe w skutek uszkodzenia Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN) z podziałem na lokalizację uszkodzeń: obszary płatów czołowych, skroniowych, ciemieniowych oraz potylicznych.

- Zaburzenia neuropsychologiczne powstałe w skutek uszkodzenia Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN) z podziałem na funkcje: zaburzenia procesów uwagi, mowy, spostrzegania, dowolnych czynności ruchowych, pamięci, emocji.

- Neuropsychologiczne narzędzia diagnostyczne:

Wisconsin Card Sorting Test (WCST)

Bental Visual Retention Test (BVRT)

California Verbal Learning Test (CVLT)

Color Trails Test (CTT)

Ruff Figural Fluency Test (RFFT)

The Right Hemisphere Language Battery (RHLB)

Teaching methods

Trening, studium przypadku, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, metoda warsztatowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie aktywności oraz kolokwium ustnego lub pisemnego realizowanego w formie pytań otwartych.

Kolokwium oceniane jest na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - odpowiedź zgodna z aktualnym stanem wiedzy neuropsychologicznej, student zna pojęcia neuropsychologiczne prezentowane podczas zajęć, brak błędów merytorycznych

Ocena dobra - odpowiedź w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy neuropsychologicznej, student zna pojęcia neuropsychologiczne prezentowane podczas zajęć, nie wyczerpuje pojęć w sposób bardzo dobry

Ocena dostateczna - odpowiedź zasadniczo poprawna, student zna najważniejsze pojęcia neuropsychologiczne, występują nieliczne błędy merytoryczne

Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Recommended reading

1. Borkowska A., Domańska Ł. (2009). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

2. Jodzio, K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Warszawa: Difin.

3. Darby D.,Walsh K. (2016). Neuropsychologia kliniczna. Sopot: Wydawnictwo GWP.

 

 

Further reading

1. Kolb, B., Whishaw, I. (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology. New York: Worth Publishers.

2. Lezak, M.D., Howieson, D.B., Bigler, E.D., Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment. Oxford University Press.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 14:33)