SylabUZ
Course name | Introduction to neuropsychology |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-WNps |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 7 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Psychologia kliniczna |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest:
- Zapoznanie się studentów ze stanem aktualnej wiedzy neuropsychologicznej, szczególnie w z dziedziny neuropsychologii klinicznej
- Zapoznanie się studentów z aktualnymi metodami diagnostycznymi stosowanymi w neuropsychologii
- Kształtowanie umiejętności różnicowania zaburzeń neuropsychologicznych
- Kształtowanie umiejętności stosowania testów neuropsychologicznych w praktyce klinicznej
Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologicznych mechanizmów zachowania, anatomii, budowy mózgu oraz funkcjonowania wyższych funkcji poznawczych.
Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy zachowań, Psychologia procesów poznawczych, Testy do badania organiki
Problematyka laboratorium:
- Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu
- Zaburzenia neuropsychologiczne powstałe w skutek uszkodzenia Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN) z podziałem na lokalizację uszkodzeń: obszary płatów czołowych, skroniowych, ciemieniowych oraz potylicznych.
- Zaburzenia neuropsychologiczne powstałe w skutek uszkodzenia Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN) z podziałem na funkcje: zaburzenia procesów uwagi, mowy, spostrzegania, dowolnych czynności ruchowych, pamięci, emocji.
- Neuropsychologiczne narzędzia diagnostyczne:
Wisconsin Card Sorting Test (WCST)
Bental Visual Retention Test (BVRT)
California Verbal Learning Test (CVLT)
Color Trails Test (CTT)
Ruff Figural Fluency Test (RFFT)
The Right Hemisphere Language Battery (RHLB)
Trening, studium przypadku, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, metoda warsztatowa
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie aktywności oraz kolokwium ustnego lub pisemnego realizowanego w formie pytań otwartych.
Kolokwium oceniane jest na podstawie następujących kryteriów:
Ocena bardzo dobra - odpowiedź zgodna z aktualnym stanem wiedzy neuropsychologicznej, student zna pojęcia neuropsychologiczne prezentowane podczas zajęć, brak błędów merytorycznych
Ocena dobra - odpowiedź w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy neuropsychologicznej, student zna pojęcia neuropsychologiczne prezentowane podczas zajęć, nie wyczerpuje pojęć w sposób bardzo dobry
Ocena dostateczna - odpowiedź zasadniczo poprawna, student zna najważniejsze pojęcia neuropsychologiczne, występują nieliczne błędy merytoryczne
Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
1. Borkowska A., Domańska Ł. (2009). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
2. Jodzio, K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Warszawa: Difin.
3. Darby D.,Walsh K. (2016). Neuropsychologia kliniczna. Sopot: Wydawnictwo GWP.
1. Kolb, B., Whishaw, I. (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology. New York: Worth Publishers.
2. Lezak, M.D., Howieson, D.B., Bigler, E.D., Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment. Oxford University Press.
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 14:33)